Manau, daugelis studijavote vertinimo instrukciją (VBE 2016 vertinimas), pastebėjote, kad kandidatui gali būti skiriami taškai už kūrybiškumą.
Gal galime padiskutuoti, kaip kandidatui išugdyti gebėjimą, kad gautų šių taškų? Kaip jūs asmeniškai mokote? Gal galite pasidalinti vienu ar kitu pavyzdžiu?
Taip, man klausant gerb. G. Notrimaitės tokios mintys ir kilo- pirmiausia turi visa tai būti išaiškinta VBE vertintojams, su jais turi būti dirbama. Jau dabar, ne paskutinėmis minutėmis prieš egzaminą.
Taip, jie nepriskiriami, man tik kilo tokios asociacijos. Vis tiek mokiniai gero rašymo turi mokytis iš kažko- skaitydami, sekdami, patys kurdami… Universalius gabalus paminėjau tik kaip silpnesnio mokinio išsigelbėjimą arba samprotavimo mokymo pradžiamokslį XI klasėje.Kaip vieną iš būdų.
@Dalia Pabrėžienė
Iš to,ką mums pasakojo ir demonstravo Notrimaitė Kaune, tai universalūs gabalai prie kūrybiškumo ir originalumo nepriskiriami. Bet tai buvo prieš kelis mėnesius. 🙂
O man atrodo, kad svarbu, jog tilptume tada jau į „standartą”, kad ir kaip kvailai tai skambėtų, bet visiems mokytojams būtų paaiškinta, kas gi tas kūrybiškumas. Kažkaip man neramu dėl to kūrybiškumo, kai rašomas vertinimas. Labai smagus dalykas kūrybiškumas ir originalumas, tačiau kas garantuos, jog tikrai kūrybiškas ir originalus vaikas nebus nuvertintas? Teko matyti situaciją, kai vienas rašinys (paskelbtas internete), sukėlė labai dviprasmiškas diskusijas – vieni teigė, kad ten viskas labai jau gerai ir labai kūrybiškas darbas, vertas maksimumo, o vat kitiems pasirodė labai netgi ne, spėju, dėl to paties kūrybiškumo ir retorikos išgalių… Kas garantuos, kad vertinant visi tikrai įvertins labai gerai vaiko kūrybiškumą ir originalumą? Tikrai, sakė, neskubėti, dar visus mus išmokys, juk iki egzamino dar daug laiko… Tačiau jei taip kardinaliai skiriasi nuomonė dėl 1, kodėl turėtų staiga būti kitaip?..
Dar gal reikėtų atskirai aptarti konteksto vertinimą. Mokiniai paprastai formaliai rašinyje „atpila” duolę kontekstui, dirbtinai pritraukia literatūros kūrinį ir autorių. Man , prisipažinsiu, tai irgi niekada netiko 🙂 Sutinku su nuomone, kad kontekstas turi dirbti, turi tarnauti mokiniui samprotaujant pasirinkta tema…
Tik papildau Petrą: kūrybiškumas, originalumas nereiškia, kad galima nukrypti nuo teksto logikos. Mokinys gali ir turėtų mąstyti savarankiškai, nespraudžiamas į tradicinės pastraipos rėmus, svarbiausia, kad atskleistų temą – tokiu būdu, kokiu jam norisi. Dažnai įsivaizduojama, kad kūrybiškumas versus poetiškumas, skaridymas padebesiais. Kūrybiškas temos atskleidimas samprotaujant – tai ne „nusiliurlinimas”, tačiau savitų metaforų, kurios suprantamos skaitant tekstą, gali būti.
Buvau G. Notrimaitės seminare būtent apie įtaigų rašinį. Tapo daug aiškiau. 4 taškai už struktūrą gali būti skiriami, jei mokinys parašė jau tradiciniu tapusį rašinį (teiginys- argumentas- dalinė išvada… – Z. Nauckūnaitės „mokykla”, jei neklystu) arba kitokį, originalesnį, įtaigų, nesilaikydamas tos tradicinės mūsų iš(į)kaltos struktūros.
Įtaigus rašinys- kūrybiškas, originalus. Tokius rašinius, jei neklystu, mokė rašyti mūsų kolegė Regina Dilienė (pavyzdžiui, vadinamieji universalūs gabalai gali tą rašinį „padaryti” originalų 🙂 Šiaip viskas yra paaiškinta VBE vertinimo normose, berods 13 išnašoje 🙂
Jei klystu, gal kolegos, kurie buvo seminare Telšiuose, pataisys 🙂
Per „Mokytojo T V” p.Smetonienė ypač kritikavo, barė mokytojus, kad šie užmuša vaiko kūrybiškumą. Sutrikau. Mano viena ypač kūrybinga mokinė, kurios rašiniai išsiskirdavo, filologų konkurso dalyvė, gerai jame įvertinta, raštinga ir pan., gavo 76. Manau, kad kaip tik dėl kūrybiškumo, kuris netilpo į vertinimo kriterijus. O tie, kurie sugebėdavo rašinį elementariai „sukalti”, liko patenkinti, jų įvertinimai 85 su virš…
Per vieną seminarą sakė, kad tą tašką realiai gali gauti labai mažas procentas mokinių, lyg 1 minėjo. Kūrybiškumo, originlumo vargu ar galime išmokyti, jei tai neduota mokiniui. Va turiu vieną vienuoliktokę, kurios rašiniai skiriasi kaip diena ir naktis nuo kitų.
Aš manau, kad tokiu būdu automatiškai vaikai netenka taško. Jei nėra labai kūrybiškas, bet struktūra gera, tai 3 taškai, o ne 4.