Mindaugas MALCEVIČIUS
Šiaulių universiteto Humanitariniame fakultete prasidėjęs kalendorinis pavasaris šiemet sutiktas poetiškai. „Tekstų skaitymuose“, rengtuose Šiaulių universiteto literatūrologijos II kurso magistrantų, lankėsi aktyviai kuriantis klaipėdietis poetas, prozininkas, eseistas, dramaturgas, dainų autorius ir atlikėjas Gintaras Grajauskas. Jis už savo įvairialypę kūrybą įvertintas ne viena reikšminga premija.
Tradiciniai „Tekstų skaitymai“ daugeliui žinomi kaip ilgametis Humanitarinio fakulteto Literatūros istorijos ir teorijos katedros renginys, skirtas paties įvairiausio pobūdžio pašnekesiams apie literatūrą, kultūrą, naujausius literatūrologinius žvalgymus ir įžvalgas.
Nors G. Grajausko kūrybos žanrinis spektras labai platus, į Šiaulius svečias visų pirma atvyko kaip poetas. 1993 metais jis debiutavo eilėraščių knyga „Tatuiruotė“, už kurią jam paskirta Zigmo Gėlės premija.
Poetas jau yra išleidęs šešias eilėraščių knygas. Eilėraščių rinktinė „Kaulinė dūdelė“ apdovanota Poezijos pavasario ir Ievos Simonaitytės premijomis. G. Grajausko eilės verstos į anglų, vokiečių, švedų, lenkų ir kitas kalbas.
Kūrėjas, lyg ir suradęs savąjį raktą į poezijos mylėtojų širdis, į Šiaulius pasikviestas norint ne tik išgirsti jo siūlomus poezijos apibrėžimus, bet ir padiskutuoti apie šiuolaikinę lietuvių poeziją, pakalbėti apie tai, kaip gimsta ar yra „padaromas“ taip sunkiai apibrėžiamas poezijos tekstas, padiskutuoti, ar šiuolaikinėje poezijoje (pa)stebimos reikšmingos eilėraščio kitimo tendencijos.
Poezija – pamatyti pasaulį per žodį
Pasakymas „šiuolaikinė poezija“ yra gana rizikingas, kadangi jis tiesiogiai susijęs su laiku – vienu nepastoviausių ir greičiausiai besikeičiančių atskaitos taškų. Kiek poeziją galima susieti su šiuo apibūdinimu – sunku pasakyti.
„Aš sakau šiuolaikinė poezija ir man kažkodėl prieš akis Milošas, Szymborska, Ruževičius. Aš nemanau, kad tai yra labai šiuolaikiška ar modernu. Tiesiog tai yra bendra, žmogiška ir nepavaldu laikui. Tai yra tekstai, kuriuos ir dabar skaito, ir po šimto metų skaitys. Manau, kad jie reikš lygiai tą patį, jie nepasikeis“, – sako G. Grajauskas.
Tačiau nežinia kodėl, vos ištarus „šiuolaikinė poezija“, natūraliai kyla klausimas, ar prieš penkiasdešimt, šimtą, o gal net du šimtus metų apie poeziją mąstantis žmogus, apvilkęs ją tuo pačiu „šiuolaikinės poezijos“ apvalkalu, galvojo taip pat?
Galiausiai ramybės neduoda klausimas, kaip seniau buvo apibrėžiama ši meno rūšis, kaip buvo aiškinama, kas yra ji – toji poezija?
Šiandieniniam poetui G. Grajauskui poezija pirmiausia yra pasaulio pažinimo būdas, gebėjimas pamatyti pasaulį per detales, per žodį. „Būtent per tas smulkmenas turi atverti kažkokį bendrą dėsnį, kurį tu pats pamatei“, – sako G. Grajauskas, dar pridurdamas, kad tas pamatymas ir yra pats svarbiausias ir esminis momentas eilėraščio atsiradimui.
Pasak poeto, dažniausiai tai būna tik trumpas blyksnis, kurio metu kažką pavyksta užfiksuoti, tačiau tas kažkas žodžiais dar nelabai įvardijamas. Tik vėliau, kažkur eilėraščio „gimimo“ eigoje, įsijungia savotiškas mechanizmas ir tada poetas jau pradeda galvoti, kaip visa tai užrašyti žodžiais.
Vos pradėjęs mąstyti, kas yra poezija, G. Grajauskas prasitaria: „Iš tikrųjų apie poeziją labai sunku kalbėti, nes reikėtų kalbėti apie patį eilėraščio atsiradimo procesą, apie tai, kaip aš pats jį jaučiu ir įsivaizduoju“.
Pastebėtina, kad ši poeto mintis ne tik liudija poezijos išskirtinumą, bet dar kartą visiems mums primena, kad šiandieninė poezija, nors ir nuėjusi ilgą raidos kelią, vis dar tebėra tokia pat laisva ir neapibrėžiama, kaip ir seniau.
Įdomumo dėlei galima pastebėti, kad 1963 metais Alfonsas Nyka-Niliūnas savo dienoraštyje rašo: „Kas yra poezija? Į šį klausimą galima atsakyti tik idem per idem; poezija yra poezija, nes tik poezija „žino“, kas yra poezija […]. Daug lengviau atsakyti į klausimą, kas nėra poezija. Kad meilė nėra poezija, kad džiaugsmas nėra poezija, kad skausmas nėra poezija, kad grožis nėra poezija ir kad 90 procentų mūsų poezijos taip pat nėra poezija“ („Dienoraščio fragmentai 1938 – 1975“, 2002).
Ar šiuolaikinėje poezijoje tikrai daugiau prozos nei poezijos?
Pastaruoju metu stebint vis didėjantį poezijos srautą, žinant, kad visoje Lietuvoje išdygo šimtai leidyklų ir leidyklėlių, per mėnesį išleidžiančių tiek įvairių poezijos rinkinių, kiek seniau „Vagos“ leidykla išleisdavo per visus metus, reiktų ir mums, sekant A. Nykos-Niliūno pavyzdžiu, pamąstyti, ar kas nors labai pasikeitė, t. y. ar 2012-aisiais labai netinkama ir nepagrįsta atrodytų 1963-aisiais A. Nykos-Niliūno išsakyta mintis, jog 90 procentų mūsų poezijos nėra poezija?
Šio klausimo aktualumą pagrindžia ne tik padidėjęs įvairių tekstų srautas, bet ir tai, kad jau kelinti metai Lietuvos kultūrinėje spaudoje vis garsiau imama kalbėti, kad šiuolaikinė poezija, pasak Regimanto Tamošaičio, „darosi proziška ir neretai banali“ („Metai“, 2011 Nr.7).
Poetas Marcelijus Martinaitis taip pat pastebi, kad „nykstant žanrų riboms, daugelį dabar skelbiamų poezijos kūrinių eilėraščiais maironiškąja prasme būtų sunku pavadinti, todėl apie juos dažnai sakoma: tekstai, akcijos, projektai ir t. t.“ („Nemunas“, 2004-08-26 nr. 19-460).
Cituotuose atsiliepimuose toks žanrų ribų nykimas įvardijamas kaip neigiamas šiuolaikinės poezijos reiškinys, tačiau visai tikėtina, kad tai gali būti ir besikeičiančios, nuo maironiškųjų šablonų nutolusios poezijos požymis, kuris nebūtinai turi turėti neigiamą atspalvį.
G. Grajausko eilėraščiuose dažnas pasakojimo motyvas, jo poezijoje nemažai prozos elementų, todėl susitikimo metu poeto buvo pasiteirauta, nejau iš tiesų galima pradėti kalbėti apie nykstančią ribą tarp poezijos ir prozos. „O K. Donelaičio „Metuose“ ko daugiau, prozos ar poezijos?“ – klausimu į klausimą atsako poetas.
Pasak G. Grajausko, mes turime atskaitos tašką tik nuo Maironio, tačiau keista, kodėl neturime antro papildomo ir visai logiško atskaitos taško – Kristijono Donelaičio. Tuomet viskas stotų į savo vietas ir nereikėtų aiškintis, kiek prozos yra poezijoje ir poezijos prozoje.
„Mano supratimu, iki šiol mes vis dar stovime ant vienos kojos“, – sako poetas, neigdamas gandus apie poeziją, virstančią proza.
Idealus skaitytojas – siaubingas žmogus?
Kalbėdamas apie šiuolaikinę poeziją, G. Grajauskas neišskiria kokios nors vyraujančios srovės, o dabar rašomai poezijai primetamas modernizmas, postmodernizmas ir visi kiti izmai, pasak poeto, yra niekai.
„Juos sugalvojo žmonės, kuriems vėliau patiems visa tai reikia susidėlioti į lentynėles. Žmogus, kuris rašo, niekada negalvoja, ar jis rašo modernizmą, ar postmodernizmą. Tiesiog jeigu jam reikalinga tokia forma, jis ją ir renkasi. Jei tai būsenai, tam blyksniui, kurį poetas pamatė, reikia soneto, tai jis ir rašys sonetą. Jei jam reikės nerimuoto eilėraščio, jis ir rašys nerimuotą eilėraštį“, – pastebi poetas.
G. Grajausko teigimu, poeziją chronologiškai iš viso labai sunku dėlioti į kažkokius laikotarpius, kadangi tuo metu, kai Lietuvoje rašė Maironis, pasaulyje kažkas tuo pačiu metu rašė ir nerimuotus eilėraščius.
„Viskas čia labai suvelta, todėl nepavydžiu žmonėms, kuriems visa tai reikia kažkaip įvardinti ir sudėlioti į atskiras lentynėles“, – sako poetas.
G. Grajausko pasiteirauta, ar poetas, rašydamas eilėraštį, įsivaizduoja būsimą skaitytoją, ar turi savąjį adresatą.
„Rašydamas tikrai neįsivaizduoju kažkokios konkrečios žmonių grupės. Aš nerašau nei jaunesniajam mokykliniam amžiui, nei dar kam nors. Aš tiesiog rašau žmonėms, kurie yra panašūs į mane, ir tikiuosi, kad jie panašiai mato, panašiai supranta“, – sako poetas.
Baigiant pamąstymus apie šiuolaikinę poeziją, norisi pacituoti, mano manymu, vieną įdomiausią ir originaliausią kada nors girdėtą atsakymą, kas, G. Grajausko manymu, yra idealus skaitytojas.
„Idealus skaitytojas turėtų būti siaubingas žmogus. Jis turėtų būti kaip ir rašytojas, tik dar blogiau, nes rašytojas dar kažką parašo, o šitas bestija tik skaito“, – sako poetas.
Taigi kas yra toji poezija, ar ji kinta? Pacituosiu garsų išeivijos lietuvių poetą A. Nyką-Niliūną: „Poezija nepaaiškinama, t. y. tik gyvenama; momentas, kuris prieš gamtos ir dievų valią tęsiasi amžinai“ („Dienoraščio fragmentai 1938 – 1975“, 2002).
Straipsnio nuoroda: