Autorius Petras Gedvilas

Svetainės administratorius

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Petras Gedvilas →

30 Comments on “Samprotavimo temų kontekstai”

  1. Samprotavimo temos

    Ar tiesa, kad romantikai gali regėti daugiau?
    Kada žmogus tampa didingas?
    Kada meilė tampa sunkiu išbandymu?
    Kokią Lietuvą regi romantikas?
    Ką apie žmogų atskleidžia jo santykis su gamta?
    Kaip romantikai vaizduoja gamtos grožį?
    Kokie poelgiai atspindi žmogaus dorą?
    Kodėl verta atsigręžti į praeitį?
    Kodėl talentingas žmogus neretai jaučiasi vienišas?
    Kas yra tikroji lyderystė?
    Literatūrinio rašinio temos

    Romantinės pasaulėjautos apraiškos lyrikoje
    Kovos už laisvę tema romantizmo laikotarpio literatūroje
    Genialaus kovotojo tema literatūroje
    Praradimo tema lietuvių literatūroje
    Didingas Lietuvos vaizdinys romantikų kūryboje
    Girios grožio poetizavimas skirtingų epochų rašytojų kūriniuose
    Miško ir tautos ryšys Lietuvos literatūroje
    Gamtos įvairovė romantikų kūryboje
    Praeities poetizavimas Lietuvos literatūroje
    Romantinis konfliktas su dabartimi lyrikoje
    Kilnaus žmogaus paveikslas skirtingų epochų rašytojų kūriniuose

    Taip pat literatūrinio rašinio temų rasite čia:

    LITERATŪRINIO RAŠINIO TEMOS

  2. Kokius didžiausius žmogaus išbandymus vaizduoja lietuvių literatūra?
    (J. Tumas-Vaižgantas, V. Mykolaitis-Putinas, B.Sruoga; galima Šatrijos Ragana ar V.Krėvę)

    Galios žaidimai lietuvių literatūroje
    (V.Krėvė, B.Sruoga, J.Savickis)

    Laisvės prasmė lietuvių literatūroje
    (Vaižgantas, Putinas, Šatrijos Ragana)

  3. *Kas gyvenime yra vertinga?
    K. Donelaitis, A. Škėma, J. Kunčinas

    *Kodėl tėvynė žmogui yra svarbi?
    Maironis, Just. Marcinkevičius, M. Ivaškevičius

  4. Išėjus V. Kudirką (XI kl.):
    1. „Kol jaunas, o broli, sėk pasėlio grūdą―.” (V. Kudirka). Ar pritariate šiam teiginiui?
    2. Ką reiškia būti įsipareigojusiam Tėvynei?
    3. Ką reiškia būti savo šalies patriotu?

    Išėjus romantizmą (Maironį, A. Mickevičių):
    1. Tėvynė – žmogaus būties centras
    2. Ar vis dar aktualus siekis keisti pasaulį?
    3. Ką reiškia būti pilietiškam?
    4. Romantinis kūrėjas Maironio ir A. Mickevičiaus kūriniuose
    5. Idealo ir tikrovės priešprieša Maironio poezijoje

  5. Kuo tautos praeitis svarbi dabarčiai?
    Moralinės vertybės lietuvių literatūroje
    Harmoningo pasaulio samprata literatūroje
    Ko šiuolaikinį žmogų moko senoji lietuvių literatūra?

    Privalomi autoriai: J. Radvanas, M. K. Sarbievijus, K. Donelaitis

  6. Dar kelios rašinių temos (autorius pasirinkite patys):
    1. Atidus santykis su žmogumi daro stebuklus
    2. Suvaldyti puikybę – tai tapti savimi
    3. KAIP NEPASIDUOTI KASDIENYBĖS RUTINAI?
    4. KODĖL GERA GYVENTI ŽEMĖJE?
    5. Gyventi, o ne merdėti, esi pašauktas į žemę
    6. Meilė – tai maži žingsneliai kito žmogaus link

    Taip pat rašinių temų rasite čia (gal kas ir kartojasi): http://www.kalbam.lt/?p=25358

  7. ŠEIMOS VERTYBIŲ TEMA

    Literatūrinis rašinys
    „Šeimos vertybės literatūroje“

    Rekomenduojami autoriai: J. Biliūnas,
    J. Tumas-Vaižgantas, Šatrijos Ragan
    a

    Samprotaujamasis rašinys
    „Ar šiandieniniame pasaulyje svarbi šeima?“


    Rekomenduojami autoriai: J. Biliūnas,
    J. Tumas-Vaižgantas, Šatrijos Ragana

    ŽMOGAUS IR TĖVYNĖS SANTYKIO TEMA

    Literatūrinis rašinys
    „Įvaizdžiai, įsirašę į tautos atmintį“

    Rekomenduojami autoriai: J. Radvanas,A. Baranauskas,
    Maironis

    Samprotaujamasis rašinys
    „Ar būtina mitologizuoti istoriją?“

    Rekomenduojami autoriai: J. Radvanas,
    Maironis, V. Krėvė

  8. ,,Lituanistų Avily” radau pasiūlytų temų:

    Temų pavyzdžiai. Literatūriniai ir samprotavimo rašiniai:

    Ar šiandien gyvas barokas? (M. K. Sarbievijus, pasirinktas autorius)
    Atjauta ir gailestis lietuvių rašytojų kūriniuose (J. Biliūnas, J. Aputis, J. Savickis)
    Lietuvių kalbos reikšmė (M. Mažvydas, M. Daukša, Just. Marcinkevičius)
    Moralinės vertybės lietuvių autorių kūriniuose (K. Donelaitis, Vaižgantas, Just. Marcinkevičius)
    Harmoningo pasaulio samprata literatūroje (M. K. Sarbievijus, K. Donelaitis, A. Škėma)
    Meilės Lietuvai išraiška senosios literatūros kūrėjų darbuose (J. Radvanas „Radviliada“, M. Husovianas „Giesmė apie stumbrą“, M. Daukša „Postilė“)
    Romantinė meilė – iššūkis kasdienybei (S. Nėris, A. Miškinis, J. Aistis)
    Ar egzistencializmo literatūra padeda jaunam žmogui gyventi? (A. Kamiu „Svetimas“, A. Škėma „Balta drobulė“)
    Tėvynė kuria žmogų, žmogus – Tėvynę (Maironis, Just. Marcinkevičius, J. Aistis, J. Savickis)
    Kas išprotėjo: žmogus ar pasaulis (A. Škėma, B. Sruoga, A. Kamiu, R. Granauskas, V. Mačernis)
    Ar pritariate teiginiui, jog „vienintelė pateisinama maišto forma – kūryba“? (A. Kamiu, A. Škėma, B. Sruoga, K. Binkis, keturvėjininkai)
    Literatūra – būdas pažinti pasaulį ir save (V. Juknaitė, J. Biliūnas, V. Mykolaitis-Putinas, V. Mačernis)

    Tai mokytojų idėjos, pasiūlytos po lektorės Nijolės Toleikytės paskaitos „Interaktyvių literatūrinio (kultūrinio) ir kalbinio komunikavimo strategijų mokymas(is)“ 2012 m. sausio 12–18 d. (Vilnius, Panevėžys, Kaunas)

  9. Čia įvairių metų MBE literatūrinio rašinio temos ir nurodyti autoriai:
    1. Asmenybės laisvės problema lietuvių literatūroje.
    2. Prarasti – tai atrasti.
    3. Gamtos vaizdų simbolika lietuvių poezijoje.
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: B. Sruoga, V. Mykolaitis-Putinas, J. Aputis
    ***
    1. Amžinosios vertybės lietuvių prozoje
    2. Kūryba padeda sugrįžti į Tėvynę
    3. Atstumtieji lietuvių prozoje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: S. Nėris, J. Biliūnas, R. Granauskas
    ***
    1. Savęs pažinimo kelias lietuvių prozoje
    2. Skaudūs išgyvenimai lietuvių poezijoje
    3. Meilės tema lietuvių prozoje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: S. Nėris, V. Mykolaitis-Putinas, A. Vaičiulaitis
    ***
    1. Gamta lietuvių literatūroje
    2. Namų erdvė lietuvių prozoje
    3. Kūryba gimsta iš kančios
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: K. Donelaitis, J. Aputis, A. Škėma
    ***
    1. Vaiko pasaulis lietuvių prozoje
    2. Žmogus pasirinkimo kryžkelėje
    3. Miestas lietuvių poezijoje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: V. Krėvė, J. Aputis, J. Vaičiūnaitė
    ***
    1. Seno žmogaus išmintis lietuvių prozoje
    2. Tėvynės meilė lietuvių poezijoje
    3. Sava erdvė – atgaiva sielai
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: R. Granauskas, J. Biliūnas, S. Nėris.
    ***
    1. Gailestingumas lietuvių literatūroje
    2. Moterų paveikslai lietuvių literatūroje
    3. Asmeninės laimės ir pareigos konfliktas lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: J. Biliūnas, V. Mykolaitis-Putinas, J. Aputis
    ***
    1. Už ką atsakingas žmogus
    2. Žmogaus ir tautos atmintis lietuvių literatūroje
    3. Savęs ieškojimo tema lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: V. Krėvė, V. Mykolaitis-Putinas, Just. Marcinkevičius
    ***
    1. Žmogus ir gamta lietuvių poezijoje
    2. Kaimo žmogaus pasaulėjauta lietuvių literatūroje
    3. Kūrėjo lemtis lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: K. Donelaitis, Maironis, A. Škėma
    ***
    1. Darbo tema lietuvių literatūroje
    2. Atjauta silpnesniam lietuvių prozoje
    3. Miestas lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: K. Donelaitis, J. Biliūnas, J. Vaičiūnaitė
    ***
    1. Laimė ir pareiga lietuvių literatūroje
    2. Gerumo teigimas lietuvių literatūroje
    3. Jauno žmogaus siekiai lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: Maironis, J. Biliūnas, Just. Marcinkevičius
    ***
    1. Meilė gyvenimui lietuvių literatūroje
    2. Saviraiškos problema lietuvių prozoje
    3. Motinystė lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: V. Juknaitė, V. Mykolaitis-Putinas, A. Škėma
    ***
    1. Meilė lietuvių literatūroje
    2. Apsisprendimo problema lietuvių literatūroje
    3. Miestas lietuvių literatūroje
    Būtina remtis bent vienu iš šių autorių: V. Krėvė, A. Škėma, J. Vaičiūnaitė

  10. Įvairių metų egzaminų samprotavimo temos:
    1. Ar ugdyti save – prabanga?
    2. Pasaulis be knygų – pasaulis be ateities?
    3. Žmogaus santykis su gamta dramatiškai pakito. Pagrįskite arba paneikite šią mintį.
    4. Ar iš tiesų mūsų laikų žmonėms praeitis tapo nereikšminga?
    5. Ką reiškia būti laisvu žmogumi?
    6. Tėvynė kuria žmogų, žmogus – tėvynę (Just. Marcinkevičius).
    7. Ar menas daro žmogų geresnį?
    8. Ar sunku būti savimi?
    9. Ar vis dar aktualus siekis keisti pasaulį?
    10. Ar turtas daro žmogų laimingą?
    11. Koks turėtų būti Lietuvos įvaizdis?
    12. Sąžinė – brangiausias turtas?
    13. Ar dora prisidengti kauke?
    14. Ar pritartumėte žodžiams: „…žmogų net ir klystkeliuos tamsiuos/ Ne taip jau paprasta ir lengva paklaidinti“ (J. V. Gėtė, „Faustas“)?
    15. Ar jaunam žmogui reikia autoritetų?
    16. Ką reiškia būti įsipareigojusiam tėvynei?
    17. Ar lietuvio širdį nuolat spaudžia nuliūdimas?
    18. Ar žmogus visada gali rinktis ir yra atsakingas už savo veiksmus?
    19. Ar saikingumas trukdo džiaugtis gyvenimu?
    20. Ar žmogui reikalingos vien tik pergalės?
    21. Kodėl svarbu gyventi santarvėje su artimaisiais?
    22. Nėra griežtesnio teisėjo už sąžinę
    23. Ar būtinai teisus stiprusis?
    24. Ar svarbu būti pripažintam?
    25. Kuo tautos praeitis svarbi dabarčiai?
    26. Kaip apie meilę kalbama lietuvių kultūroje?
    27. Kodėl žmonės ilgisi praėjusio laiko?
    28.Ar verta susitaikyti su savo silpnumu?
    29.Kokių galimybių žmogui atveria vaizduotė?
    30. Žmogus esi tiek, kiek tau rūpi kiti.

  11. Oho! Kaip tik tai, ko man reikėjo. Ačiū. P.S. Temos laaaabai geros! 😀

  12. Kolegos, ar geros būtų tokios temos po Renesanso (11 kl.)?

    Literatūrinis rašinys:
    Kaip Renesanso rašytojų kūryboje vaizduojama Lietuva? (M. Husovianas, J. Radvanas ir kt.)
    Renesanso literatūros žmogus. (Šekspyras, J. Radvanas, M. Husovianas ir kt.)

    Samprotavimas:
    Kodėl žmogui svarbi Tėvynė?
    Kodėl svarbu išlikti oriam?

  13. „Ar gali lietuvis mūsų literatūroje rasti savo tėvynę? Istorinę? Geografinę? Etnografinę?” (pagal Just. Marcinkevičių)
    Ar didžiausia teisėja – sąžinė?
    Žmogaus orumo išsaugojimas J.Biliūno, V.Krėvės, Vaižganto kūryboje
    Gimtosios žemės teigimas tragiškosios kartos kūryboje (egzodo kūrėjai, V. Mačernis)
    Kada ir kodėl prabunda „kolektyvinis tautos kūrybos instinktas” (V. Kubilius)?
    Įsipareigojimas tautai – bendra tema Lietuvos, išeivijos ir tremties rašytojų kūryboje
    Gimtų namų motyvai klasikinėje lietuvių prozoje
    „Kiek atiduodi, tiek tavęs ir lieka” (Just. Marcinkevičius)
    Kokia išmintis vertingesnė – rasta knygose ar įgyta iš patirties, savarankišku mąstymu?
    Ir už ko laikytis, kad išliktum? („Mokėkim išlikti net dūžtančiose formose”- V. Mačernis)

    Na, štai – iš penkiolikos metų senumo užrašų. Ratas apsisuko 🙂 Į dienos šviesą išvilkau gal dešimt sąsiuvinių, kuriose visko yra, visokių konspektų. Radau ir apie senąją literatūrą – po Sąjūdžio tos temos labai gvildentos.

  14. 1. Ar (kaip) kuria pasaulio (valstybės, tautos) istoriją paprastas žmogus šiandien?
    2. Ką mūsų laikais reiškia būti laimingam?
    3. Ar pritartumėte M. Martinaičio žodžiams, kad „šiuolaikinis žmogus praranda paprasčiausią per amžius jame ugdytą sugebėjimą bet kur ir bet kada išgyventi, džiaugtis tuo, kas yra šalia, ką matai ir girdi“? Kodėl?
    4. Ar (kodėl) verta žinoti savo šeimos, giminės istoriją?
    5. Pagrįskite arba paneikite poeto M. Martinaičio mintį: „Šalia mūsų yra visko, kad galėtume… džiaugtis gyvenimu.“

  15. Papildau kolekciją keliomis temomis, gal kiti irgi prisidėtumėte?.. 😉

    Ar visada praradimai praturtina žmogų? (,,Senis ir jūra”, ,,Mažvydas”, J. Apučio novelės,Šatrijos Ragana…)
    Ar būtinai teisus stiprusis? (J. Aputis, J. Savickis, Sofoklis, ,,Skirgaila”, ,,Hamletas”… )
    Ar svarbu būti pripažintam? (J. Aputis, S. Nėris…)
    Ar turtas daro žmogų laimingą? (Balzakas, Žemaitė…
    Koks turėtų būti Lietuvos įvaizdis? (V. Krėvė, Just. Marcinkevičius, Maironis…)
    Masinė kultūra: neišvengiama, nesunaikinama?
    Kas lemia visuomenės pažangą XXI amžiuje?

    Be to, mano nuomone, labai vertingos medžiagos yra šiose mūsų svetainės temose:
    1. Skaitytų kūrinių apžvalga: http://www.kalbam.lt/?p=6829
    2. Kontekstas ruošiantis samprotavimui: http://www.kalbam.lt/?p=6834

  16. Po „Metamorfozės” tinka ir egzamino tema
    Ar žmogus visada gali rinktis ir yra atsakingas už savo veiksmus?
    Daviau namų darbų pastraipą.

  17. „Žmogų galima sunaikinti, tačiau nugalėti jo neįmanoma” (E. Hemingvėjus). Pagrįskite arba paneikite (arba pasamprotaukite šia tema)

  18. Ar yra žmogus, kurio nugalėti neįmanoma?

    Ar gera tokia tema? Ketinu duoti abiturientams po H. Hemingvėjaus, H.Hesės ir F. Kafkos.

  19. Nereikia saugoti, tegul kiekvienas mokytojas su savo mokiniais savaip užpildo šią lentelę. Be to, aš stipriai koreguočiau temų pavadinimus – jos tikrai paruoštos ne brandos egzaminui, o šiaip – kalbos pratyboms.

  20. Gal ši lentelė padės ir mokytojui ir mokiniams pasirinkti literatūros kūrinį argumentuojant, nebeatsimenu, iš kur gavau…Neapsaugojau, gal vertėtų apsaugoti? O gal tegu pasiima ir mokiniai?

Komentarai Išjungti.