Rugpjūčio 9 d. minima pal. Edita Štein (1891–1942).
Edita Štein yra viena nepaprasčiausių, žaviausių ir sudėtingiausių praėjusio amžiaus asmenybių. Ji buvo viena iš nedaugelio savo meto moterų, galėjusių studijuoti ir dėstyti filosofiją, eiti egzistencinių tyrinėjimų keliu, visais laikais beveik išimtinai priklaususiu vyrams. Čia ji pasiekė puikių rezultatų, sugebėjo įsitvirtinti šalia vieno didžiųjų XX amžiaus filosofijos mokytojų – Edmundo Husserlio (Edmund Husserl).
Kaip ji pati prisipažino, „nuo trylikos metų buvau ateistė, nes negalėjau patikėti, jog Dievas egzistuoja“. Tačiau nuolat ir griežtai ieškodama tiesos, gilindamasi į didžiuosius gyvenimo klausimus ir juos spręsdama, ji negalėjo nesusidurti su Dievo, tokio Dievo, kuris dėl žmonių ant kortos pastato viską, kuris nesustoja netgi skausmo ir mirties akivaizdoje, tiesa.
Dievo tiesa glūdi būtent Jo silpnumo atsiskleidime ant kryžiaus ir mirtyje. Iš suvokimo, jog Dievas per Jėzų su mumis pasidalijo visa kuo, kyla atsidavimui Jam, kuris ženklina gyvenimą visų tų, kurie žino, jog nuo pat Jėzaus atėjimo Dievas žmogaus daugiau niekada nebeapleido.
Šie įsitikinimai nušvietė 1891 metais Vroclave gimusios Editos Štein gyvenimą. Ji buvo paskutinė iš septynerių turtingos žydų šeimos vaikų. Sėkmingai studijavo psichologiją ir filosofiją savo gimtojo miesto universitete, o vėliau Getingene ir Freiburge; čia iš pradžių buvo garsaus filosofo Edmundo Huserlio mokinė, o vėliau ir jo asistentė. Kai 1917 metais baigė universitetą, ji jau buvo sukaupusi svarbių žinių, kurios jai būtų suteikusios galimybę siekti akademinės karjeros. Tačiau atsitiko dalykų, kurie jos gyvenimą pakreipė visai priešinga linkme.
Anksčiau jai nė nekildavusi mintis apie Dievą, kai kurių įvykių paskatinta vis atkakliau smelkėsi į jos gyvenimą. Per Pirmąjį pasaulinį karą žuvo vienas jos labai gerbiamas profesorius. Visiems tai buvo didelis skausmas, o ypač jo žmonai, kuri, užuot leidusis prislegiama šios tragedijos naštos, santykyje su Dievu atrado jėgų pradėti naują gyvenimą. Editą tai giliai paveikė. Šį įvykį prisimindama ji vėliau rašys: „Tai buvo mano pirmasis susidūrimas su kryžiumi ir su ta jėga, kurią jis suteikia jį nešantiesiems.“
Tiesos paieškos ją vedė link Dievo tiesos. 1921 metais ta kelionė pasiekė tikslą. Jai svečiuojantis pas vieną draugę, ši ją paragino išsirinkti knygą iš tų daugelio esančių jos bibliotekoje. Edita ištiesė ranką ir nežiūrėdama ištraukė vieną gana storą knygą. Tai buvo Šventosios Teresės Avilietės gyvenimas. Knygą ji perskaitė vienu prisėdimu. Vėliau ji rašė: „Užversdama ją sau pasakiau, kad tai yra tiesa.“
Šventoji Teresė savo tikėjimą apibendrino žodžiais: „Pakanka vien Dievo.“ Editai šie žodžiai tapo savi. Atsivertimas į katalikybę įvyko 1922 metais Naujųjų metų išvakarėse. Tada ji pasikrikštijo. Šis pasirinkimas tapti katalike ją labai supriešino su motina, be galo atsidavusiai žydų tikėjimui.
Atsivertusi Edita dėstė Špajerio (Spayer) dominikonų kolegijoje ir daug keliavo po Vokietiją bei užsienį. 1932 metais dėstė pedagogiką Miunsteryje. Tačiau nacių režimas jau buvo pradėjęs žydų diskriminaciją, privertė atsisakyti dėstymo. Tie nelemti įvykiai pagreitino Štein jau subrandintą ketinimą pasišvęsti kontempliatyviam gyvenimui. Taigi atsisakė prestižinės karjeros ir užsidarė Kelno karmeličių vienuolyne, pasivadino Kryžiaus Terese Benedikta.
Karmelitų vienuolynas – puiki nuolankumo mokykla. Edita turėjo atidėti į šalį savo knygas ir, kaip ir kitos seserys, pasišvęsti buities reikalams: ji prie bendruomenės gyvenimo poreikių prisitaikė su džiaugsmu, kad galėtų sekti Jėzumi ir kasdieniuose paprastuose darbuose. 1938 metais ji visam laikui apsisprendė likti karmelite ir priėmė amžinuosius įžadus.
O Vokietijoje vis labiau plieskėsi neapykanta žydams. Editos (nepaisant atsivertimo, vis dėlto ji buvo žydė) buvimas Kelno karmeličių vienuolyne kėlė grėsmę ir kitoms seserims. Tad ji persikėlė į Olandiją, į Echto karmeličių vienuolyną, kur atsidėjo šv. Kryžiaus Jono – be šv. Teresės Avilietės jis buvo didysis karmelitų gyvenimo reformatorius – asmenybės bei darbų studijoms.
1940 metais vokiečiai įsiveržė į Olandiją. Iš jų neapykantos žydams ėmė rastis aukų ir čia. Ant vienuolės abito Editai teko prisisegti geltoną žvaigždę, kuri ją išskyrė kaip žydę. Bet tai nebuvo vienintelis pažeminimas. Laikai tapo be galo sunkūs. Ji rašė: „Aš patenkinta viskuo, tik jeigu žmogus yra priverstas nešti visą kryžiaus naštą, tik tada jis gali įgyti kryžiaus išminties.“
1942 metų rugpjūčio 2 dieną vokiečiai įsiveržė į karmeličių vienuolyną, suėmė Editą ir jos seserį Rozą, kuri irgi tapo karmelite, ir nusiuntė jas į Vesrveborko stovyklą. Iš čia rugpjūčio 7 dieną jos buvo deportuotos į Aušvicą. Ten, vienoje iš liūdniausiai begaliniu žmogaus žiaurumu pagarsėjusių koncentracijos stovyklų, tikriausiai po kelių dienų kartu su kitomis savo nedalios draugėmis baigė gyvenimą dujų kameroje, o paskui krematoriumo krosnyje.
Vienas žudynes išgyvenęs žydas, paskutinių Editos dienų liudininkas, vėliau pasakojo apie jos ramybę, romumą, jos nepaliaujamą rūpinimąsi kitais, kuriuos buvo apėmusi neviltis ir liūdesys. Ji ypač rūpinosi moterimis: jas guodė, stengėsi nuraminti, joms padėjo; rūpinosi vaikais tų motinų, kurios, išprotėjusios iš skausmo, juos buvo palikusios. Liudininkas rašo: „Lageryje nuolat pasiruošusi padėti ir patarnauti, ji atskleidė savo didžią meilę artimui.“
Pagal kilmę žydė, o pagal apsisprendimą krikščionė, nuėjusi ilgą įvairių pažinimo aspektų tyrinėjimo ir gilinimosi į juos kelią, be galo aukštai užkėlusi dviejų religijų dvasinių reikalavimų kartelę, ji vėliau pakilo į mistikos aukštumas ir tapo nuostabiu bei patraukiančiu pavyzdžiu visiems, netikintiesiems ir įvairių religijų išpažinėjams, kurie pasitelkę ištvermingą ir drąsią meilę ieško tiesos.
Jonas Paulius II 1998 m. spalio 11 d. paskelbė ją palaimintąja.
Straipsnio nuoroda: