Nemeilė iš pirmo žvilgsnio

Zvilgsnis i projekta

Nuo 2011 metų rugsėjo pagal atnaujintas vidurinio ugdymo programas mokysis visi Lietuvos XI–XII klasių moksleiviai, tad šiuo metu programų projektų aptarimas yra vienas svarbiausių švietimo bendruomenės klausimų.

< …> Lietuvių kalbos programa jau bus bendra visiems: ir lietuviškoms, ir tautinių mažumų mokykloms. Šitaip, sakoma, bus sudarytos visiems vienodos sąlygos ugdytis kultūrinę kompetenciją ir lietuvių kalbos gebėjimus, reikalingus būsimoms studijoms ir profesinei veiklai.

< …> Programą sudaro dvi struktūrinės dalys: kalbinis ir literatūrinis (kultūrinis) ugdymas, tačiau pagal seną ir kažkodėl nediskutuotiną praktiką tokie skirtingi mokomieji dalykai mokykloje tampa vienu – lietuvių kalba. Be to, naujoji programa į lietuvių kalbos kursą įterpia dar ir plačiausia prasme suprantamą kultūrinį ugdymą – istoriją, muziką, dailę, tikybą, etiką, teatrą, filosofiją, kitakalbę literatūrą ir pan.

Kas galėtų paaiškinti, kuo pagrįsta programos rengėjų idėja į lietuvių kalbos programą sudėti M.Paco, E.Pliaterytės, M.K.Čiurlionio, J.Lukšos-Daumanto, V.Orvido, mons. K.Vasiliausko – žmonių, neturinčių nieko bendra su literatūra ar kalba, – asmenybių studijavimą? Ar tai atsakas į šįmet ministerijos paskelbtą iššūkį – sumažinti mokomųjų programų apimtis 30 proc.? Ir privalomų autorių skaičius, lyginant su dabartine programa, ženkliai išaugo – buvo 27, tapo 35…

Kodėl ministerijos iššūkiai visada taikomi tik mokytojams? Kodėl tik jie – kaip kokie pasakų herojai – turi įveikti vis sunkesnes ir sudėtingesnes užduotis: sudominti mokinius tuo, kuo nė patys nesidomi, plečiantis programoms mažinti mokinių mokymosi krūvį. Programa pateikia tik žinias, o mokytojas privalo ugdyti gebėjimus ir kompetencijas. Tik mokytojas priverstas sukti galvą, kaip suderinti nesuderinama – bendrąją programą ir egzamino reikalavimus…

Visas lietuvių kalbos mokytojų eksperčių Reginos DILIENĖS ir Violetos ŽEBRAUSKIENĖS straipsnis„Dialoge“

Autorius Petras Gedvilas

Svetainės administratorius

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Petras Gedvilas →

23 Comments on “Nemeilė iš pirmo žvilgsnio”

  1. Aš komentaruose nerašiau savo adreso, parašau bet ką, pvz.: [email protected]
    Bet tikrai labai džiugina aktyvi lituanistų reakcija. Nežinau, kaip dabar pasiaiškins Eigminienė, kad ir ministerijoje, ir „Lietuvos ryte” teigė, jog programa puiki, lituanistai labai pritaria ir palaiko… O kaip jums patiko kriminalas su Protokolu – mes, LKLMS nariai, vykome į Bacio ir Poderienės organizuotą ir net inicijuotą susitikimą aptarti lituanistikos klausimų ir ŠMM santykio su mūsų organizacija, o, pasirodo, buvome kažkokiame pasitarime, kuris dar ir protokoluojamas buvo (trigubas melas – nebuvo susirinkimo, nebuvo sekretoriaus, nebuvo protokolo, svarstyti ne tie klausimai, kurie dabar protokole užrašyti, ne tokias nuomones išsakėme…) geresnės iliustracijos valdininkų ir jų draugelių moralei aptarti ir nereikia.
    Dar kartą paprašysiu – parašykite UPC puslapyje tie, kurie dar nerašėte, labai svarbu, kad komentarų būtų daug ir dalykiškų. Rezultatas jau yra – bus formuojama naujos sudėties rengėjų grupė (tikriausiai bus tik kosmetiniai pakeitimai), matyt, ponai strategai lituanistų realiai išsigando 😀

  2. ramsas :

    ir priimti bendruosius bendruomenės privalumus ar trūkumus. Laukia spalio 25-28 dienos, kurios lems projekto sprendimus.

    Kokios bendruomenės? Kokius jos privalumus ir trūkumus priimti?

  3. Dėl vidurinio ugdymo programos lietuvių kalbos projekto svarstymo ir pasiūlymų paskubėkime apsvarstyti metodinės komisijos posėdžiuose ir priimti bendruosius bendruomenės privalumus ar trūkumus. Laukia spalio 25-28 dienos, kurios lems projekto sprendimus.

  4. Aš rašiau 17d. – viskas pavyko…
    Kitą savaitę, t.y. antradienį, su programos projekto rengėja/-ais vyks susitikimas Panevėžy. Aš tikrai dalyvausiu, bet ar neatrodo, kad bent jau mes susitikimų metu (manau, jog jie vyks daug kur) pateiktumėm panašius siūlymus, – tada tikrai bus daugiau galimybių, jog atkreips dėmesį.

  5. Vakar problemų dar nekilo, bet gali būti, kad jei ir toliau daugės komentarų, jie bus tiesiog IŠTRINTI 😀 Smagu, kad lituanistai jau po truputį bunda iš žiemos miego 🙂

  6. Rašiau, pirmą kartą parašė kažką panašaus, „ar teisingai įrašėte upc”, perrašiau didžiosiomis, tada parašė, kad el. paštas neteisingas.

  7. Mano irgi, paminėjau laiškelyje Nauckūnaitę, gal filtruoja pagal kokius nors žodžius. 🙂 Parašė taip pat, kad el. paštas neteisingas, nors visur tik jį naudoju 😀

  8. Nieko nesuprantu, parašiau UPC nuomonę, nepriima, el. paštas neteisingas – kaip tai gali būti… arba persidirbau, arba kažko tiesiog nesuprantu…

  9. Nuomonių UPC puslapyje daugėja, dėlionė pamažu ryškėja – bus kažkoks pragaro vaizdinys… Nepamirškite tų nuomonių nusikopijuoti, mat sistema linkusi užlūžti 😀 😀 😀 arba hakeriai gali ištrinti, kaip kad buvę „Dialoge” (ministro nusišnekėjimai) ir pas mus, Miestelyje 🙂

    http://www.upc.smm.lt/veikime/turinys/komentuok.php?p=/veikime/turinys/lietuviu/&t=Lietuvi%C5%B3%20kalbos%20vidurinio%20ugdymo%20bendrosios%20programos%20projektas

  10. Gaila, kad tai rūpi nedaugeliui (kalbu apie UPC esančių atsiliepimų skaičių)… Visgi gal atsakingieji neliks abejingi…

  11. @levitaki
    Ačiū, Levita, bet taip reikėtų mokytojų komentarų, nuomonių UPC svetainėje prie programos aptarimo, paprasčiausio SUTINKU ar NESUTINKU su tokiu programos projektu. Lituanistų tylėjimas ministerijoje VISADA traktuojamas kaip sutikimas, pritarimas. Na, būkit geri – netylėkit. Štai Vilniaus miesto valstybinės kalbos mokytojai nesutinka su programos projektu – fantastika būtų, jei jie apie tai parašytų UPC komentare, nes juk nusiųstos jų nuomonės niekas kitas, be UPC darbuotojų, nemato, mes, eiliniai, nežinome, kiek UŽ ir kiek PRIEŠ gavo UPC ir niekada nesužinosime… jei tylėsime, vengsime viešumos. Dainoros Eig. komentaras – pirma juoda varna (tikrai ne kregždė 🙂 ), pranašaujanti aršų mūšį. Pirmos melo strėlės lituanistams jau paleistos…

  12. Regina ir Violeta, AČIŪ už straipsnį. Ką mes Marijampolėje be Jūsų darytume ?

  13. Įdėjau ir sutrumpintą straipsnį – malonaus pasiskaitymo. Tikiuosi gims ir jums naujų minčių, idėjų.
    Jei nenorime, kad artimiausius 10 metų mūsų darbas virstų jei ne pragaru, tai bent pragaro prieangiu, – NETYLĖKIME.
    Ministerijos susitikimai su savivaldybių atstovais vyks pagal griežtą dalyvių atranką – švietimo skyriai turi nusiųsti kiekvieno dalyvio dosjė net su pastabomis…

  14. @KRegina
    Marijampolės savivaldybės mokytojai taip pat ATMETĖ siūlomą variantą ir reikalauja grįžti prie kovo mėn parengto varianto svarstymo. Mokymas teminiais koncentrais leistų pratęsti pagrindinio ugdymo programą, būtų visiems aiškus ir suprantamas.
    Gerbiamieji, PRIVALOME sureaguoti į Dainoros Eigminienės užsakomąjį melą UPC svetainėje, kur svarstomi programų projektai
    http://www.upc.smm.lt/veikime/turinys/
    Eigminienė rašo: „Dainora Eigminenė (2010-10-16 23:42:21)
    Norėčiau kalbėti apie pirmojo projekto svarstymą su mokytojais Švietimo ir mokslo ministerijoje, įvykusį balandžio mėnesį. Visi dalyvavusieji mokytojai vienareikšmiškai ir gana kategoriškai atmetė literatūros turinio pateikimą teminiais pjūviais . Buvo kalbama apie tai, kad ir kūrinys, ir autorius turi būti siejamas su epocha.”

    Kaip pati buvusi tuose svarstymuose, patvirtinu, jog tai absoliutus melas. Apie NAUJĄ, dabar svarstomą programos variantą nei LKLMS, nei eiliniai mokytojai nieko nežinojo – viskas buvo kruopščiai slepiama. Buvo siūloma koreguoti kovo mėnesio programos projektą: diskutuoti dėl literatūros sąrašo, keisti temų pavadinimus, priartinti temas prie vaiko patirties. Pati Nida Poderienė lentoje tada piešė pusrutulius, rodančius, su kuo galima sieti kiekvieną kūrinį ar autorių…
    Mielieji, sueaguokime, parašykite komentarus UPC puslapyje, nes Zita ten negali ištrinti, negali keisti ir meluoti, kad visi mokytojai alpsta iš laimės dėl naujausiojo projekto.
    Aš įdėsiu „Miestelyje”sutrumpintą savo ir Violetos straipsnio variantą (viso dėti neleidžiama – teisės nupirktos „Dialogo”…

  15. @Nijolee
    Linkiu… Pažįstamos mokykloje auditas buvo šią savaitę, jie pakraupę. Ypač tuo, kad vaikšto per pamokas, klausosi prie kabinetų durų, bet kada sustabdę klausinėja apie mokyklos viziją ir misiją. Gal jums klius kitokie vertintojai.

    Gaila, kad DIALOGO popierinio varianto neturiu, nebent mokykloje kur nors atrasiu.

  16. Labas rytas, mielieji. Mielai padiskutuočiau, bet užsukau tik trumpam. Nežinau, ar laimei, ar nelaimei (kaip sakoma dainoje), bet nuo rytojaus mūsų gimnazijoje vieši…..išorinis auditas. Taigi sėdžiu prie kompiuterio ir aukoju sekmadienį rinkdama gramatikai medžiagą. Kitą savaitgalį būsiu „šviežiausia” jūsų konsultantė – ką tik po audito. Palinkėkite sėkmės 🙂

  17. Vilniaus lietuvių valstybinės kalbos metodinė taryba atmeta šį programos projektą, nes kitakalbiams ji per sudėtinga.

Komentarai Išjungti.