Švietimo konsultantas A.Zabulionis savo straipsnyje „Dar vienas NEC blefas?“ („Dialogas“, 10 04, Nr. 36) nebe pirmą kartą lietuvių kalbos egzaminą pavadino loterija ir renginiu. Tikriausiai jis teisus – paskelbtas 2013 m. lietuvių kalbos ir literatūros valstybinio ir mokyklinio brandos egzaminų vertinimo normų projektas leidžia taip manyti.
Gaila, kad projektui svarstyti duotos vos dvi savaitės – nepaprastai trumpas laikas, turint omenyje tai, kad vertinimo instrukcija – tai ne novelė, vienu prisėdimu jos neperskaitysi ir neperprasi, reikia ir praktiškai pabandyti, ir teorijas pavartyti, ir palyginti su brandos egzaminų (BE) programa, kuria mokytojai vadovavosi ruošdami mokinius naujoms 2013 m. egzamino užduotims, ir pasidomėti, kaip kituose, protingesniuose, kraštuose daroma…
Samprotavimo rašinys aukštesnėse klasėse dirbantiems lituanistams, rodos, ne naujiena – rašomas jis nuo 2008 metų, jau susiformavo šiokia tokia jo mokymo bazė ir metodika. Nemažas ir NEC įdirbis vienodinant kandidatų vertinimą Lietuvos savivaldybėse. Atrodė, jog galime būti ramūs, kad bent šio „žanro“ mokame mokyti ir vertinti. Deja…
Žvelkime į vertinimo normų projektą.
Visas mokytojų eksperčių Reginos DILIENĖS ir Nijolės BARTAŠIŪNIENĖS straipsnis – DIALOGE
____________________________
Kadangi yra norinčių visą straipsnį perskaityti, kolegė Dainora Biliūnaitė juo mielai dalijasi:
VBE-2013 metų rezultatų analizė patvirtino tai, dėl ko labiausiai nuogąstavome:
2013 m. lietuvių kalbos ir literatūros VBE buvo pateiktos, kaip ir reikalaujama Brandos egzamino programoje, dvi samprotavimo:
1. Kodėl pasauliui reikia maištininkų? Autoriai pasirinkti: A. Mickevičius, V. Kudirka, Maironis, J. Biliūnas, J. Savickis, B. Krivickas, J. Aputis.
2. Ar atlaidumas – silpno žmogaus bruožas? Autoriai pasirinkti: J. Biliūnas, V. Krėvė, J. Tumas-Vaižgantas, V. Mykolaitis-Putinas, M. Katiliškis, Just. Marcinkevičius, J. Aputis, ir dvi literatūrinio rašinio:
1. Kokį Lietuvos mitą kuria skirtingų epochų rašytojai? Autoriai pasirinkti: J. Radvanas, Maironis, V. Krėvė, Č. Milošas, Just. Marcinkevičius, S. Geda, M. Ivaškevičius.
2. Miesto vaizdavimo kaita lietuvių literatūroje. Autoriai pasirinkti: K. Donelaitis, J. Biliūnas, J.Savickis, H. Radauskas, J. Vaičiūnaitė, J. Kunčinas, A. Marčėnas.
Rašydami vieną ar kitą temą, mokiniai labiau buvo linkę remtis įprastų, gerai žinomų autorių kūryba.
1. dalies autorių kūryboje egzamino temos nėra esminės, todėl mokiniai, rinkdamiesi jais argumentuoti /juos analizuoti neišplėtoja temos, nepagrindžia jos aspektų ir nukenčia darbų turinio vertinimas.
Dėl autorių, pateikiamų prie temos, skaičiaus būtų galima siūlyti:
1 variantas: VBE egzamine – po du autorius; MBE – po tris autorius;
2 variantas: VBE ir MBE egzaminuose – po tris autorius
2. BE programos punktų pakeitimas – prie temos pateikti 7 autorius – vertė užduočių rengėjus nepaisyti svarbių užduoties rengimo specifikos reikalavimų.
3. Didesnės apimties lietuvių literatūros programiniai kūriniai yra tik keli. Tai K.Donelaičio „Metai“, V. Krėvės „Skirgaila“, Vaižganto „Dėdės ir dėdienės“ V. Mykolaičio – Putino „Altorių šešėly“, M. Katiliškio „Miškais ateina ruduo“, A. Škėmos „Balta drobulė“, J.Kunčino „Tūla“
4. VBE rašiniuose akivaizdi dominuojanti tendencija remtis ne vienu, o keliais iš nurodytų autorių. Taip samprotavimo rašinys tampa ne problemos, kaip numatyta Bendrojoje egzamino programoje, sprendimu, bet pavyzdžių iš skirtingų autorių kūrybos mozaika, o literatūrinis rašinys – paviršutinišku keleto autorių kūrinių aptarimu, nesusitelkiant į gilesnę literatūrinę analizę.
5. Egzamino užduoties rengėjus verčia prie suformuotos rašinio temos nurodyti autorius, kurių kūryboje ši tema iš esmės yra šalutinė, o tai prieštarauja ugdymo ir mokymo proceso tikslams pažinti būdingiausius ir esminius kūrėjų ir epochų bruožus. Štai prie 2013 m.VBE literatūrinio rašinio temos „Miesto vaizdavimo kaita lietuvių literatūroje“ kaip pirmasis septynių autorių sąraše buvo nurodytas K. Donelaitis. Tačiau K. Donelaičio „Metų“ vaizdavimo pagrindas – žemdirbiškoji kaimo kultūra. Miestas K.Donelaičio kūrinyje tik periferiškai pasitelkiamas kaip negatyvios erdvės vaizdinys, tad parašyti tinkamą ir Brandos egzamino programos reikalavimą atitinkantį rašinį šia tema pagrindiniu autoriumi pasirinkus K.Donelaitį mokiniui neįmanoma.
6. kūrinys verčia argumentus taikyti prie temos. Dažniausiai mokiniams pakenkė tai, jog jie savo argumentams pagrįsti ėmė literatūrinius pavyzdžius tik iš prie temos pateikto 7 autorių sąrašo
7. Literatūrinio rašinio L2 temoje mokinius suklaidino pateikti K. Donelaitis, J. Biliūnas, nes apie miestą šių autorių kūriniuose kalbama labai mažai. Kaip rodo statistika, pasirinkę šiuos autorius mokiniai gavo labai mažai taškų už temos plėtotę
.
Kol kas turime tik vertinimo normų PROJEKTĄ, jame labai daug nelogiškumų, bet jei tokį projektą patvirtins, teks taip nelogiškai ir dirbti. Viskas paaiškės po lapkričio 15 dienos. Tada gal ir mokymai bus naudingesni. Beje, jie būtų naudingi tik tuomet, jei UPC parengtų metodinę medžiagą, nes dabar mokomės tik vertinti, bet ne mokyti…
Vilniuje buvo jau spalio 19
@Violeta
Pirmieji mokymai jau buvo vakar…
Ką gi artėja paruošiamieji mokytojams,jau 29 d.Naujoviškai žvelgsime, tik ar pamatysime.Dabar sąžiningai dirbu taip, kaip suprantu.Atiduodu raudonas paraštes…Žiūriu į tą lentelę, kur lygiai ir pažymiai.
Šiemet neturiu dvyliktokų, bet dabar pavaduoju kolegę, tai mėginu vertinti „naujoviškai” ir … sustoju. Gal po pirmo seminaro paaiškės? Bet kaip, kolegos, vertinate pirmuosius vienuoliktokų darbus.? Į kurias normas žiūrėti?
Aš irgi kaip Petras ruošiu mokinius taip, kaip pati suprantu, kaip atrodo teisinga. Bet taip iki galo nežinau, ar dirbu teisingai. Niekaip tų visų kontekstų ir giluminių struktūrų neperprantu. Taigi žinau, kad nieko nežinau.
„Kad ir nežmoniškai, by tik kitoniškai”:(
O aš pernai turėjau 12-okus, šiemet turiu ir kitąmet turėsiu. Tai gaila man tų šiųmečių vaikelių: kol pernai viskas persivertė, kol knygos atkeliavo, kol pati kažkiek persiorientavau, tie metai ir praėjo… Ir liūdniausia, kad ir toliau niekas neaišku. Patrankų mėsa tie vaikeliukai. Manau, išmintingiausia būtų laikantis sveiko proto principo taisyti šitos laidos egzamino darbelius. Suprantamai parašyta, duota tema parašyta, atsakyta, pastraipomis suskirstyta ir gerai. Klaidas suskaičiuoti, geranoriškai pažiūrėti… viskas.
Mokinius paruošiu taip, kaip moku, taip, kaip sugebu. Dviračio tikrai per pusmetį nebeišrasiu. Egzamino rašinį įvertins vertintojai. Taip, kaip sugebės 🙂
Turiu paskutinius dvyliktokus. Pavargau nuo nuolatinių reformų. Nors dirbti su didžkiais patiko, jaučiausi save atradęs…
Kol mažiukai užaugs, dar daug kas pasikeis… Ruošiuosi nuo pavasario viską išmesti į šiukšlių dėžę…
Bandžiau vertinti (pagal siūlomą) dvyliktokų rašinius – tai visiškas fiasko…
Nežinau, kur dingo išmintis? Tik miglos…
Tyčiojimasis likus pusmečiui, japoniškai gal būtų lengviau pramokti nei paruošti mokinius rašiniui:(
O „Viršūnėlės” žaidžia tik jiems suprantamus kvailus žadimus
Baisu, regis, mes nebemokam dirbti, o mokinių akys didelės, jie iš tiesų bijo..:(
@vilma m
Manau, kad jeigu ir tikrasis variantas bus toks „puikus”, nieko kita neliks kaip ignoruoti VBE vertinimą. Jau dabar seminaruose sėdi bent pusė žmonių, kurie nesiruošia dirbti vertintojais, o į seminarą ateina pasisemti patirties.
Labai pritariu kolegei dėl Ruseckienės. Gaila, kad UPC ir ŠMM moterėlių neveikia tokie autoritetai.
Gal ir kvailai galvoju, bet ar nereikėtų vertintojams pradėti grasinti egzaminų boikotu? Nežinau, kaip kolegės, bet aš jaučiuosi šlykščiai, kai nesuprantu, ko iš manęs norima, kai jaučiu, jog manimi manipuliuojama. Bliauname kaip skersti vedamos avys, bet vis tiek tursename.
Iš tikrųjų labai liūdna. Juk pagal tą vertinimo instrukciją labai sudėtinga vertinti. Kodėl nesuprantama, kad kuo paprasčiau, tuo geriau. Argi jau visiškai užmiršta L.Ruseckienės literatūros mokymo metodika, vadovėlis, kur viskas puikiausiai paaiškinta apie literatūrinį ir laisvąjį rašinį.
@LinaCh
Tiesa, lapkričio 30 d. UPC organizuoja lituanistams seminarą, bet lektoriai neskelbiami – vėl prisikvies bet ko…
@LinaCh
Užuomina: „Rankoje kryžius, o velnias širdy.”
Dar Dailidienė, Literatūros instituto chebra, o palaikymą visoms daromoms nesąmonėms gauna iš ŠMM.
Lina, nėra prasmės jų kviestis – neis arba meluos, arba tokį š… mals, kad neturėsite kur dėtis. Jei kas nors GALĖTŲ paaiškinti tas visas nesąmones, tai, patikėkit, paaiškintų, o UPC labai gerai sumokėtų. Bet tokių žmonių nėra ir būti negali, nes logiškai paaiškinti kliedesių neįmanoma.
Regina, išdrįsiu pasirodyti kvaila ir paklausti: ar yra žinomos konkrečios pavardės tų žmonių, kurie sudarinėjo egzaminų programą ir šias vertinimo normas? Ir ar yra galimybė juos pasikviesti į tuos vertintojų seminarus, kuriuose mes dabar dalyvaujam?
@vilma m
O kas gali paaiškėti tokioje situacijoje, kai šalyje keičiasi valdžia, o beprotybė įsisiautėja? Belieka skaityti „Hamletą” 🙂
Jei NECas būtų sąžiningas, turėtų tą jovalą atšaukti… Dabar gi per tris seminarus vertintojams viskas paaiškės? Būtų neblogai, betgi mūsų kai kurių kolegių net neregistravo – nėra vietų (bent jau Klaipėdos grupėje). Žmonės nori išsiaiškinti, o jiems neleidžiama. Absurdų absurdas.
Sujauktas visas lituanistikos mokslas: samprotavimas dabar jau ne minčių srautas, o literatūros pavyzdžiai; argumentavimas – ne teiginiai, o iliustracijos; kontekstas – ne visokeriopa temos, problemos ar kūrinio apsuptis, o tik biografiniai ar kultūriniai faktai; kultūrai dabar jau priklauso tik literatūra, visi kiti menai – asmeninė patirtis; literatūrinis rašinys staiga perdarytas į užsienietiškąjį kūrinių lyginimo variantą… Bet užtat to, kas yra tiesioginis UPC darbas ir rūpestis – pirma duoti visą medžiagą ir metodikas, paskui tikrinti, ką išmokėm, – nėra nė ženklo. Rodos, bandomasis egzaminas aiškiai parodė, ko verta naujoji programa – tokio egzamino neišlaiko mažiausiai 80 proc. kitakalbių ir 40 proc. gimtakalbių. Ar to dar maža, kad programa staigiai būtų atšaukta, o jos rengėjai eitų į Darbo biržą?
Šaunus straipsnis – įvardina visa puokštę esminių vertinimo normų PROBLEMŲ (šis žodis jau greit taps keiksmažodžiu:)
Aš jau išsigandau: nemoku aiškinti, kas yra kontekstas, problemos aiškinimas, juo labiau vertinti rašinį. Teks mane pačią mokyti ..:(
Papildžiau temą nuskenuotu straipsniu… 😉
Gal kas galite įkelti visą straipsnį, dialogo be pirmadienio nepaskaitysiu…