Moters vaizdavimo stereotipai ir jų modifikacijos XX a. antrosios psės lietuvių prozoje

XX a. 5-6-ajame dešimtmetyje lietuvių lite­ratūroje pradėtas kurti sovietinės moters idealas turėjo jungti triadą:žmona – darbuotoja – motina. Šio laikotarpio literatūroje nuolat akcentuojama moteris darbuotoja kaip naujo gyvenimo nauja he­rojė. Vienas pirmųjų naują moters paveikslą bando kurti J. Avyžius. Jo kūrybos paieškas, susijusias su naujo teigiamo tarybinio herojaus kūrimu, api­bendrina knyga „Išsivadavimas” (1951).
Privačios ir viešosios erdvės apibrėžimas ir moterų išstūmimas iš pastarosios erdvės pastebėtas jau tradicinėje visuomenėje. Būtent privatumo / viešumo dichotomija leidžia kalbėti apie naujų mo­ters vaizdavimo stereotipų kūrimą lietuvių 5-6-ojo dešimtmečio literatūroje. Šiuo požiūriu svarbi rašy­toja I. Simonaitytė. Savo kūryboje niekada neven­gusi socialinės problematikos, o vaizduodama vei­kėjus nevengusi jų klasikinės priklausomybės, ra­šytoja gana lengvai įsiliejo į tarybinės literatūros gretas. 5-ajame dešimtmetyje pasmerkusi praeities ydas (aps. „Molinis ir Liaudžemis”), sukūrusi naujo gyvenimo vaizdų (aps. „Automobilis”), apysakoje „Pikčiurnienė” (1953) apibendrina savo pastangas. Pasakojimo centre – ryškus neigiamos herojės mo­ters paveikslas. Čia, anot V. Kubiliaus, I. Simonai­tytė kūrė groteskišką „buožės” godumo ir žiaurumo simbolį (Kubilius, 2001, p. 451).

Visas straipsnis:

Moters vaizdavimo stereotipai ir jų modifikacijos XX a. antrosios psės lietuvių prozoje

Autorius Petras Gedvilas

Svetainės administratorius

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Petras Gedvilas →