Mokymo diferencijavimas pamokose (metodiniai patarimai)

VISIŠKAI DIFERENCIJUOTOS PAMOKOS

• Naujos medžiagos dėstymo pamoka

Po atlikto žinių patikrinimo klasė suskirstoma į tris skirtingo pajėgumo grupes (prieš pamoką):
A grupė – stipriausi mokiniai
B grupė – vidutiniai mokiniai
C grupė – silpniausi mokiniai
Naują medžiagą mokytojas yra suskirstęs į tris skirtingo sudėtingumo dalis. Mokiniai dirba – savarankiškas darbas grupėse, mokytojas konsultuoja. Mokytojas konsultuoja mokinius, pradėdamas apėjimus nuo silpniausiųjų.
Kiekviena grupė išskirai atstovą, kuris pateikia išnagrinėtą temą ar atsakymus į klausimus. Mokytojas gali ir pats paskirti temą ar klausimus pristatančius mokinius.
Kiekvienos grupės atstovui baigus medžiagos pristatymą, mokiniai pateikia klausimus. Į skirtingus klausimus gali atsakinėti pristatančios grupės mokiniai.
Matydamas, kad pristačiusieji potemę mokiniai nepilnai išdėstė pateiktą jiems medžiagą, mokytojas gali papildyti grupių atstovus arba, pateikdamas jiems klausimus, iš jų išgauti reikiamą informaciją.
Jei pristatymai vyksta sėkmingai, tai pamokos pabaigoje mokytos įvertina aktyviai ir gerai pasireiškusius mokinius, apibendrina temą ir, jei reikia, paskiria namų darbų užduotis, kurios taip pat diferencijuotos pagal sunkumą. Kiekviena grupė gauna namų darbų užduotis, susietas su ta medžiaga, kurios ji nepristatinėjo.
Pamokos eiga ( priklauso nuo pamokos uždavinių, temos, turinio, tipo):
3-5 min. – temos pristatymas, užduočių pateikimas
20 min. – savarankiškas darbas grupėse; mokytojas konsultuoja
17-15 min. – mokiniai pristato darbus
5 min. – mokytojas apibendrina temą, skiria namų darbų užduotis (frontalus darbas su visa klase).
Mokytojas, planuodamas pamoką, numato visą jos eigą, tačiau pamokos sėkmę lemia mokytojo ir mokinių konkreti veikla. Pamokos eiga priklauso nuo:
• Mokomosios medžiagos parinkimo ir išplanavimo
• Mokomųjų užduočių atitikimo mokinių pajėgumams
• Mokytojo sugebėjimo greitu tempu paskirstyti užduotis
• Mokinių sugebėjimo greitai pradėti ir nuosekliai dirbti
• Mokytojo sugebėjimo greitai pereiti nuo darbo su visa klase prie darbo grupėmis ir pastebėti bei pašalinti pamokos eigoje atsirandančius sutrikimus

• Žinių įtvirtinimo pamoka

Klasė suskirstoma į dvi skirtingo pajėgumo grupes ( A grupė – stipresnieji; B grupė – silpnesnieji).
Žinių įtvirtinimo pamokos uždaviniai gali būti pasiekti, jei mokiniai ateina tai pamokai pasirengę. Praktika rodo, kad silpnesnieji (ir ne tik jie) dažniausiai pasiruošia nepakankamai. Todėl mokiniams naudinga bus žinoti, kad pamokos pradžioje jų pasiruošimas bus tikrinamas. A grupės mokiniai klausimus B grupei parengia namie. Jei mokinių skaičius grupėse vienodas, tai kiekvienas A grupės mokinys pateikia po vieną klausimą ar užduotį B grupės mokiniui. Klausiantis mokinys privalo pakomentuoti atsakymą arba atsakyti pats, jei paklaustasis nežino atsakymo. Tokiu būdu pilnai dirba abiejų grupių mokiniai. Pasibaigus šiam pamokos etapui dalis ar net visi mokiniai gali būti įvertinti pažymiais.
Mokiniai dirba poromis ( A ir B).Visiems mokiniams pateikiama vienoda nesudėtina užduotis. A grupės mokiniai užduotį greitai apmąsto ir, iškilusius klausimus aiškinasi su mokytoju. B grupės mokiniai geriausiu atveju būna įpusėję ją atlikti. Tuomet jiems į pagalbą ateina A grupės mokiniai. Atlikus šią užduotį pateikiama sunkesnė.
Baigiantis pamokai mokytojas, atidžiai stebėjęs mokinių darbą, apibendrina darbo rezultatus, atkreipia mokinių dėmesį į dažniausiai pasitaikančias klaidas bei kitas problemas, susijusias su mokinių darbu poromis. Pamokos pabaigoje dar neįvertinti mokiniai gali būti įvertinti.
Baigiantis pamokai mokytojas skiria namų darbų užduotis. B grupės mokiniams skiriamos tokio tipo užduotys, kurios buvo atliekamos klasėje, A grupės mokiniams – sudėtingesnės.
Pamokos eiga:
15 min. – mokiniai pateikia klausimus ir atsako į juos.
20-25 min. – savarankiškas darbas grupėse; mokytojas konsultuoja
10-5 min. – mokytojas apibendrina darbus, skiria namų darbų užduotis( frontalus darbas su visa klase).

• Kartojimo pamoka

Ši pamoka galėtų būti paskutinė prieš žinių patikrinimą (kontrolinį), tinka skyriaus kartojimui.
Klasė suskirstoma į tris skirtingo pajėgumo grupes:
A grupė – stipriausi mokiniai
B grupė – vidutiniai mokiniai
C grupė – silpniausi mokiniai
Prieš pamoką ant stalo pastatomas problemų krepšys, kurį paruošia mokytojas. Problemų krepšyje – užduotys iš viso skyriaus. Užduotys parengiamos taip, kad jas atlikęs mokinys būtų visiškai pasirengęs kontroliniam darbui. Mokiniai dirba grupėmis(mokinių darbo pobūdis diferencijuojamas, užduotys – nediferencijuojamos). B grupės mokiniai nustatyta tvarka traukia korteles su užduotimis iš problemų krepšio ir 1 min. tariasi tarpusavyje. Tuomet kortelę ištraukęs mokinys pateikia atsakymo variantą. Tada C grupės mokiniai pateikia klausimus. A grupės mokiniai pateikia savo nuomonę dėl užduoties atlikimo. A grupės atstovus išskirai pati grupė. Mokytojas turi stebėti, kad A grupei neatstovautų vis tie patys mokiniai.
Baigiantis pamokai mokytojas skiria diferencijuotas namų darbų užduotis.
Pamokos eiga:
35-40 min. – savarankiškas darbas trim etapais; mokytojas stebi ir, prireikus, taiso
10-15 min. – mokytojas apibendrina darbus, skiria namų darbų užduotis( frontalus darbas su visa klase).

PAMOKOS, KURIŲ ATSKIROS DALYS DIFERENCIJUOTOS

• Naujos medžiagos dėstymo pamoka

Pasinaudodamas vaizdinėmis priemonėmis, mokytojas išdėsto mokiniams naują medžiagą, atsako į mokinių pateiktus klausimus. Patirtis rodo, kad nemaža dalis mokinių taip ir lieka nesupratę ir , nepajėgdami suformuluoti tinkamų klausimų, dažniausiai visai neklausia.
Klasė suskirstoma į dvi skirtingo pajėgumo grupes ( A grupė – stipresnieji; B grupė – silpnesnieji). A ir B grupės mokiniai sėdi drauge. Mokytojui baigus naujos medžiagos dėstymą, jie dialogo metodu išsiaiškina B grupės mokiniams rūpimus klausimus. Pasitaikius neaiškioms atvejams, mokytojas konsultuoja reikalingą pagalbos porą.
Pamokos pabaigoje mokytojas apibendrina būdingiausius neaiškumus ir skiria diferencijuotas namų užduotis.
Pamokos eiga:
20 min. – naujos medžiagos dėstymas ( frontalus darbas su visa klase)
20 min. – savarankiškas darbas poromis; mokytojas konsultuoja
5 min. – neaiškumų apibendrinimas, namų užduočių skyrimas ( frontalus darbas su visa klase).

• Žinių įvertinimo pamoka

Pamokos pradžioje mokytojas frontaliai patikrina mokinių pasiruošimą pamokai, pateikdamas visai klasei tuos pačius klausimus. Po to kai kuriuos mokinius įvertina.
Mokytojas frontaliai paaiškina mokiniams šiai temai priskirtas užduotis.
Kiekviena grupė gauna skirtingo sudėtingumo užduotį. Mokiniai dirba. – savarankiškas darbas grupėse, mokytojas konsultuoja. Mokytojas konsultuoja mokinius, pradėdamas apėjimus nuo silpniausiųjų. Grupės darbo rezultatą klasei pristato grupės išrinktas atstovas. Kitų grupių mokiniai pristatančiajam pateikia klausimus. Jam neatsakius, padeda kiti tos grupės nariai.
Mokytojas frontaliai aptaria visas užduotis, įvertina mokinius, pateikia diferencijuotas namų užduotis.
Pamokos eiga:
20 min. – frontalus darbas su visa klase – apklausa ir užduočių paaiškinimas
10 min. – savarankiškas darbas grupėse; mokytojas konsultuoja
10 min. – mokiniai pristato darbus
5 min. – frontalus darbas su visa klase – grupinio darbo rezultatų apibendrinimas ir namų užduočių skyrimas.
• Kartojimo, apibendrinimo pamoka

Klasė suskirstoma į tris skirtingo pajėgumo grupes:
A grupė – stipriausi mokiniai
B grupė – vidutiniai mokiniai
C grupė – silpniausi mokiniai
Prieš pamoką ir iki pamokos vidurio į problemų krepšį dedami klausimai. Juos deda A ir B grupių atstovai. Maždaug pusę pamokos mokytojas frontaliai aiškina pateiktų problemų išsprendimo galimybes. Likusią pamokos dalį mokiniai dirba savarankiškai ir diferencijuotai.
Pateikiamos B ir C lygio užduotys. B grupės mokiniai sėdi atskirai. A ir C grupės mokiniai sėdi poromis (A ir C pora).
Pamokos pabaigoje mokytojas atkreipia dėmesį į būdingiausias klaidas ir pateikia mokiniams diferencijuotas namų užduotis.
Pamokos eiga:
20-25 min. – frontalus darbas su klase – problemų nagrinėjimas
20-15 min. – savarankiškas darbas; mokytoja dirba su B grupe;
savarankiškas darbas ( A ir C grupių mokinių darbas poromis)
5 min. – frontalus darbas su klase – rezultatų apibendrinimas ir namų užduočių skyrimas.

• Žinių patikrinimo pamoka

Visiems mokiniams pateikiamas vienodas kontrolinis darbas (dviem, geriausia – keturiais variantais).Kontroliniame darbe yra privalomosios ir papildomosios užduotys.
Pamokos eiga:
3-5 min. – frontalus darbas su klase – užduočių pateikimas
42-40 min. – savarankiškas darbas

Diferencijuoto mokymo pamokoje metodiniai būdai

• Orientuokis – tinka pradinėse klasėse mokantis skaityti ar 5 klasėse užsienio kalbos pamokose. Atskiri variantai galimi matematikos , istorijos , biologijos ir kitų dalykų pamokose. Mokiniai gauna kartonines korteles, kuriose užrašyta po raidę. Mokytojas perskaito žodį ar užrašo jį lentoje. Mokiniai, mokytojui davus ženklą, turi sudaryti tą žodį. Vėliau vietoj raidžių gauna žodžius ir turi sudaryti sakinį. Šis pratimas skatina orientuotis, jungti teoriją su praktika. Mokytojas gali geriau pažinti mokinius.
• Vertink save – mokiniai mokomi įsivertinti pakeldami kortelę su pažymiu ar kitais būdais. Jei atsakymas atitinka savęs įsivertinimą, toks pažymys yra parašomas.
• Klausyk ir galvok – prieš aiškindamas naują medžiagą mokytojas skiria užduotį – iš jo pasakojimo išskirti tris pagrindinius klausimus, ar užsirašyti nežinomus žodžius, sąvokas, sudaryti pasakojimo planą ir t.t. Šis metodinis būdas formuoja savarankiško mokymosi įgūdžius.
• Kieno aukštesnis žinių vertinimas? Mokytojas pasako žodį (A. Smetona). Mokiniai per 5 min. užrašo viską, ką apie jį žino. Atsakinėja savanoriai; mokytojas pats pasirenka mokinį. Pirmas variantas skatina aktyvesnius, antras – verčia savarankiškai padirbėti ir mažiau aktyvius.
• Prisimink, ką žinai – prieš pradėdamas aiškinti naują medžiagą, mokytojas siūlo prisiminti, ką mokiniai jau žino.
• Sena plius nauja – taikomas tuomet, kai dalis mokomosios medžiagos mokiniams jau žinoma. Lenta dalijama į dvi dalis. Kairėje pusėje užrašoma tai, ką mokiniai jau žino. Dešinėje mokytojas aiškindamas surašo ką mokiniai sužinojo naujo, palygina.
• Žinių tinklinio varžybos – klasė susiskirsto į dvi komandas. Išrenkami komandų kapitonai. Traukiami burtai, kas pradės. Išrenkami du teisėjai. Teisėjai skaičiuoja taškus. Laimėjusieji „meta“ klausimą, jei kita komanda atsako, klausimą pateikia jie, jei neatsako – vėl ta pati komanda. Klausimų skaičius nustatomas iš anksto. Laimi komanda, surinkusi daugiau taškų. Tinka kartojimo pamokoje.
• Mokomės patys – darbas grupėmis:
• mokosi savarankiškai grupėje, gavę klausimus ir turėdami vadovėlį. Visos grupės atlieka tą pačią užduotį
• darbas porose
• individualių užduočių atlikimas A ir B lygio. Mokinys gali pasirinkti. Aptarimas grupėse ar porose.
• Pasirink pagal save – mokytojas pasiūlo tris diferencijuotų užduočių variantus (pvz., dėstant kalbas:
• išmokti eilėraštį
• atpasakoti jį savais žodžiais
• parašyti ta tema eilėraštį)

Medžiagą galite ir atsisiųsti:

Diferencijavimas_pamokoje

Autorius Petras Gedvilas

Svetainės administratorius

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Petras Gedvilas →