A Škėma (pasiūlymai atnaujintam vadovėliui)

Literatūrologė Loreta Mačianskaitė prašo mūsų pagalbos:

Mieli lituanistai,
laukiu Jūsų komentarų, kritikos ir pasiūlymų dėl Škėmos pristatymo „Baltų lankų” vadovėliuose. Gal trūksta interpretacijų? Ar klausimų? Ar praktinių užduočių?
Gal reiktų daugiau sąsajų su nūdiena? Būsiu dėkinga už visas pastabas.

Pasiūlymus galima siųsti ir e- paštu: [email protected].

Autorius Petras Gedvilas

Svetainės administratorius

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Petras Gedvilas →

31 Comments on “A Škėma (pasiūlymai atnaujintam vadovėliui)”

  1. Ačiū visiems už idėjas ir siūlymus. Drįstu pareklamuoti naujai parengtą kolektyvinę monografiją „Antanas Škėma ir slinktys lietuvių literatūroje”, Vilnius: LLTI, 2012. Viliuosi, kad bus naudinga.

  2. Mes su kolegėmis praėjusią savaitę irgi kaip tik kalbėjom, koks būtų palengvinimas, kad vadovėliuose atsirastų pavyzdžių. Atrodo, taip paprasta, bet, matyt, mes, eiliniai, kažko nesuprantame.
    Kaip ir nesuprantame, kodėl niekas neapibendrina egzaminų vertintojų pastabų, pasiūlymų, kodėl vis paliekami tie patys nelogiški vertinimo kriterijai (žr. mokytojos R. Dylienės komentarus apie rašinio vertinimą). Čia, aišku, kita tema, bet mes vis apie tą patį. Apie teorijų ir realaus darbo atskirtį.

  3. Pritariu gerb. Reginai. Iš tikrųjų labai norėtųsi, kad būtų įdėta patarimų, kaip rašant temą ją susieti su kontekstu, norėtųsi ir pavyzdžių. Tai būtų didžiulė pagalba mokytojams.

  4. Šiandien kaip tik žiūrinėjome su kolegomis Vilniuje anglų literatūros vadovėlį. Tarkim, aptariami prozos teksto komponavimo principai, tada pateikiamas PAVYZDYS, kaip aptarti konkretaus teksto kompoziciją, po to yra pateikiamas mokinio darbo fragmentas su komentarais…
    Panašiai galėtų būti aptariamos temos / problemos ir mūsų vadovėliuose: pirmiausia aptarti pačią temą ir su ja susijusias problemas, tada tą temą / problemą konkrečiame kūrinyje, po to pateikti patarimus – taisykles, kaip rašant tokią temą susieti ją su kontekstu, tada eitų tokio aptarimo ir sujungimo su kontekstais pavyzdys… Visame vadovėlyje pakaktų kokių 5 tokių teminių pjūvių.
    Pasvajokime…
    Gal kam ir atrodo, kad per daug noriu, atseit čia ne Anglija… Bet aš šįmet žiauriai pavargau viską darydama pati, be jokio vadovėlio ar metodinės pagalbos, tokiai pamokai pasiruošti reikia bent poros valandų, o apmokama 10 min. Tad jei jau žmonės sako, kad rašo vadovėlį mums – mokiniams ir mokytojams, – tai gal neužsigaus ir dėl pageidavimų „koncerto” :)…

  5. Ačiū, miela Joana, paguodėte mane. Nes jau buvau pamaniusi, kad mokytojai tik apie Schopenhauerį su mokiniais diskutuoja, o paties Škėmos teksto ir jo ironijos nemato:).
    Aš labai dėkinga mokytojams už jų dalyvavimą šiame pokalbyje: net tai,kas man atrodo neteisinga, suteikia naujų minčių ir impulsų, kurių nebūtų be mokytojų įsijungimo.
    Dar papasakokite, ką Jūsų mokiniai kalbėjo apie seksą Škėmos kūryboje. Ir kas juos labiausiai nervina „Baltoje drobulėje”? Ko nepriima?
    Jums ir Jūsų – Loreta

  6. Taip, skaitėme, nagrinėjome. Tai labai tinkanti jauniems žmonėms ištrauka.

  7. Ar nagrinėjate šią ištrauką?
    Kartais Antanas Garšva apleisdavo pamokas ir, prisirinkęs knygų, jis liesomis rankomis paremdavo savo veidą, jis išblizgindavo mokiniško švarkelio alkūnes, raides ir sakinius siurbė šviežutėliai smegenys. Knygų nugarėlės apdengtos ruda medžiaga, knygos-įrištos į kietą ir juodą kartoną. Storos ir plonos. Vieną storiausiųjų Antanas Garšva skaitė pakartotinai, ir tai pastebėjo valdininkas, ir ironiškai klausdavo: „Ar nenusižudysi?” Mokiniškame sąsiuvinyje tapo įrašytos suprantamos frazės – fiksuojamos neofitiniu įkarščiu.
    Mes esame nelaimingi vieni, ir mes nelaimingi bendruomenėje; vedę ir nevedę; mes lyg ežiai, besiburią šilimai, mums nepatogu, kai mes sugrūsti, ir mes dar nelaimingesni išsiskyrę; optimizmas yra karti pajuoka iš žmogaus sielvarto; gyvenimas – blogis, nes gyvenimas – karas; kuo tobulesnis organizmas, tuo tobulesnis kentėjimas; istorijos motto: eadem sed aliter; aukščiau nei sąmoningas intelektas – sąmoninga ar nesąmoninga valia; kūnas yra valios produktas.
    Šitaip ėmė į save Schopenhauerį Antanas Garšva. Ir kartu su storuoju pesimistu grūdosi plonesniųjų knygų herojai. Jojo raitelis be galvos, ir aplink jo galvą švytėjo tomahaukų aureolė; išprotėjusi lady Macbeth tiesė į rampą nenuplaunamas rankas; Gustavo Emaro mandagūs net prieš mirti caballeros šlavė plunksnuotomis skrybėlėmis grindis nesuskaičiuojamuose reveransuose; labai giliai samprotavo sušalęs Raskolnikovas, pasirengęs nužudyti niekingą senutę; spurdėjo Goethes homunculus; virš Ukrainos kaimo vartė karštą mėnulio pilnatį gogoliškas velnias. Skulptūrinės knygų akys žvelgė į Garšvos sielą, ir visą knygų ermyderį dengė juodi išskėsti sparnai, ir jau nebebuvo apdulkėjusių skaityklos langų, ir nebebuvo smalsu, kaip juokiasi „Aušros” gimnazistės antrame aukšte. Gyvenimas-blogis. Šita frazė atrodė galutinė, jos neįmanoma sukritikuoti, kaip neįmanoma giliai atsikvėpti Lukšio gatvėje, kur žydiškų krautuvėlių silkinis kvapas troškina, kur Liaudies Namų laiptai apvemti užklydusių girtuoklių ir kur, kambarėlyje neišgarinamas krokuvinės dešros, olandiško sūrio, purvinų skalbinių, prarūgusios batų odos įsisenėjimas. Tie nukramtyti nagai, besprendžiant trigonometrines šaradas. Tas prakeiktas avitaminozinis spuogas kaktoje; iš jo juokiasi mergaitės gimnazistiniuose robaksuose ir neina šokti. Ir tas jaunuoliškas mirties troškimas, kai gyvenimas dar neišbandytas.

  8. @Nijolee
    O kitiems rašytojams ar veikėjams nebandote nustatyti diagnozės? Medikai dauguma jų laikytų nukrypimu nuo normos. Manote, kad toks požiūris padeda geriau suprasti kūrybą?

  9. Mes pernai vedėme integruotą pamoką su biologijos mokytoja apie A. Garšvos ligos priežastis, jos eigą, rėmėmės neurologų išvadomis. Savotiškai buvo įdomu. Taip pat lyginome Garšvos veiksmus su Šopenhauerio filosofijos teiginiais pagal knygą „Gydymas Šopenhaueriu”.

  10. @Regina Dilienė
    Ir teisingai mokiniai daro, kad ironiškai žiūri. Nepaisant originalumo ir novatoriškumo, Škėma daug kuo ir kritikuotinas, ne vienas yra atkreipę dėmesį į jo kūryboje prasikišantį senimentalumą ar melodramatiškum. Aš manyčiau, kad ego išdidinimas ir menininko kančios hiperbolizavimas susijęs su romantizmo tradicija, iš kurios lietuvių literatūra taip ilgai vaduojasi neišsivaduoja. Kritikė Gražytė – Maziliauskienė tai vadino „kentėjimo sindromu”.

  11. Iš tikrųjų labai prasmingai kalbamės apie vieną kūrinį. Mokiniams jis įdomus pirmosios meilės, kančios tema, ironišku požiūriu, visko neigimu… Bet, žinoma, esame priversti patys kasmet pasirašyti vadovėlius ir, anot Užkalnio, dar ir prisiimti kaltę, kad apie „tokias senienas” kalbame. Juk aukščiau esantieji mūsų negirdi, nes jie kuria programas tokias, kokias nori, užduotis sudarinėja tokias, kokias nori, vertinimo instrukcijas pateiks tada, kad panorės… Mokytojas esi vienas su savo fantazija, išmone ir sugebėjimais. Ir todėl liūdna.

  12. Gal Loreta imtųsi perdaryti ne tik Škėmą, bet ir kai ką daugiau 🙂 🙂 🙂 ? Bent jau B.Sruogą su tuo pačiu V.Frankliu palyginti reikėtų…
    Beje, mokiniai labai ironiškai žiūri į Garšvos „kančią” – palyginkite su Sruogos, Miškinio, Biliūno, Ivanauskaitės situacija ir pamatysite, kad visas šitas išsidirbinėjimas yra iš gero gyvenimo…

  13. @Aldute
    Ačiū už komentarus. Papasakokite konkrečiau. Ar jaunus žmones „veža” Škėmos nihilizmas, ar pati raiška, ironija, juodasis humoras? Kokie epizodai paprastai susilaukia didžiausio susidomėjimo?

  14. @Regina Dilienė
    Pritariu Reginai dėl galimos Škėmos ir Franklio sąsajos, tik siūlyčiau kalbėti ne apie „idėjų įtaką jaunam žmogui”, o apie XX a. vidurio katastrofas išgyvenusiųjų patirtį ir prasmės ieškojimo poreikį. Franklio nužymėti prasmės ieškojimo būdai – kurybos, atlikto darbo; meilės; kančios – atpažįstami ir „Baltoje drobulėje”.

  15. Paprastai mokykloje mes lyginame du vagis- J. Savickio ir J. Biliūno. Pabandykime į Škėmos romaną pažvelgti iš „vagies” pozicijos: palyginkime Kristaus ir Grašvos kančią, pasiūlykime pamąstyti apie šių dienų žmogaus kančią, tada prisiminkime J. Savickio „Vagį”. Asociatyviai galime rasti panašumų. Tada gal ir Garšvos gyvenimo istoriją galėsime suvokti panašiai kaip Homero „Odisėją”- žmonijos kelionę per vertybių ( o gal antivertybių?) pasaulį…

  16. @Perpetua
    Mokiniams patinka kalbėti apie kančią, apie vienatvę, apie absurdą… Apie tai, su kuo jie nuolatos susiduria ir dabar.

  17. @Regina Dilienė
    Vadovėlio „kaip Anglijoj” mes privalome reikalauti. Gyvename ES, viskas europietiška. Negali būti jokių kompleksų ir savęs menkinimo.
    Mūsuose vis dar vadovėliai teberašomi „kaip ir seniau”. Norisi nors vieno skyriaus kitokio 🙂

  18. Mažosios serijos vadovėlyje ar 12 klasės „Baltų lankų” vadovėlio skyriuje siūliau klausimų apie Jonės reakciją į prievartą, Garšvos elgesį su moterimis ir kt. Kaip mokiniai vertina Jonės nuolankumą, Garšvos motinos pasirinkimą likti šeimoje, Elenos ryžtą skirtis su vyru? Ar bandėte diskututoti šiomis temomis?
    Sutinku, kad keturiasdešimtečio menininko išgyvenimai dvyliktokui nėra itin suprantami , tačiau skyriai apie tėvą, motiną, bandymą žudytis, pirmąją meilę turėtų būti daugeliui aktualūs. Kas, Jūsų supratimu, mokiniams būna įdomiausia?

  19. @johanaj
    Ugdymo procese mes gal ir galime taip eksperimentuoti, tačiau egzamine tikrai nebus rašinio „Kaip pasielgtų dvyliktokas…”, kaip nelyginsime ir Radvano ar Sarbievijaus su XXI amžiaus problemomis…Tiesa, Škėma jaunam žmogui daug artimesnis, kad ir tiesmukai suvokiamas.
    Klausiate : „O gal mes kūrinius vis tebeskaitome kaip ir seniau?” Bet aš jūsų irgi paklausiu: „O kada mokinys turi perskaityti (ir dar suvokti) maždaug 150 autorių?.. Vidurinės mokyklos moksleivis, deja, ne filologas. Pagalvokime, ar kartais mes iš viso imame reikalauti neįmanomo? To, ko reikalauja daugeliui mokytojų nepriimtina vidurinio ugdymo programa, beje, akivaizdžiai prasilenkianti su brandos egzamino programa. Pagalvokime ir apie profesines mokyklas.

  20. Šiuolaikinis jaunas žmogus, kuris mokosi miesto geroje gimnazijoje, paprastoje rajono vidurinėje, proftechninėje ar suaugusiųjų, jaunimo vakarinėje mokykloje, paklausia, o kam man šito reikia, t.y. to „šizofreniko” Škėmos paistalų ar Garšvos išvedžiojimų kurti ar nekurti eilėraščio ir kas jį turi padėti parašyti. Todėl labai svarbu mokiniams akcentuoti, kad toks rašytojo kūrinys tebėra aktualus ir šiandien. Juk ir šiandien jaunam žmogui reikia rinktis, kokiu gyvenimo keliu eiti, t.y., kokios laikytis pozicijos ar nuostatų. Tai jis ir rašo rašiny „Kaip pasielgtų dvyliktokas, kuriam aštuoniolika metų, rinkdamasis meilę ar pareigą savo pasirinkimui (pašaukimui); atsidūręs vienas svetimame krašte (ar amerikose)?” arba – palyginkite XX a.pr. ir XXI a.pr. jauno žmogaus pasirinkimus (nuostatas dėl meilės, santykių su tėvais, požiūrio į emigraciją, Tėvynę ir kt.) Visa tai kalbama analizuojant „Baltą drobulę”. Pripažinkime, mieli mokytojai, valstybinio egzamino vertintojai, kad neperskaitėme įdomių Škėmos interpretacijų; juk mokiniai suprato tekstą labai tiesmukai, atpasakojo turinį. Ir kur čia šuo pakastas? Ar mes blogai mokėme, aiškinome pamokose, ar mažai „šopenhaurinome”, ar jau laikas yra kitoks ir mūsų mokiniai yra kitokie? O gal mes kūrinius vis tebeskaitome kaip ir seniau?

  21. Tikiuosi, kad kalbėdami apie keturiolikmečio Garšvos skaitymus ir tų skaitymų poveikį, mokote atpažinti suaugusio pasakotojo ironiją.

  22. Pritariu Reginai. Beje, Šopenhauerio, Nyčės, Froido, Bergsono… svarbiausios idėjos, susijusios su asmenybe, jos tapsmu mokinius laaaabai domina, jau nekalbant apie tai, kad suprantamos ir įdomiai komentuojamos (aktualinamos)…

  23. O aš nesutinku, kad mums toli iki jų vadovėlių, juk vadovėliai yra rašomo, kuriami, kas gi trukdo padaryti „kaip Anglijoj”? Kodėl mokytojas kasdieniame savo darbe gali pasidaryti „kaip Anglijoj”, o jau vadovėlio autoriai – ne?

    Iš įdomesnių darbų einant Škėmą, tai kūrėme jaunojo Garšvos eilėraštį apie pakaruoklius :), iliustravome Bavarijos stovyklos eilėraštį – tada puikiai matyti visi simboliai. Lyginome Liudo Vasario ir Antano Garšvos požiūrius į savo pirmąjį eilėraštį. Galima kalbėti apie tam tikrų filosofinių idėjų įtaką jaunam žmogui – lyginti Šopenhauerio gabaliukus (apie šią įtaką kalbama „B.dr.”) ir V.Franklio „Žmogus ieško prasmės” ištraukas.
    Vadovėlyje po kiekvieno autoriaus galėtų eiti skyrelis „Idėjų bankas”, kur būtų sumestos tik idėjos, ką galima nuveikti su rašytojo kūryba, kokių paralelių pastebėti, kokių filosofinių minčių rasti…

  24. Ačiū, miela Joana. Parašykite daugiau apie tai , kokie mokinių požiūriai Jus nustebino. L.M.

  25. Ačiū, Joana, už racionalų požiūrį. Aš irgi galvoju, kad klausimai turi būti ne „šopenhaueriški”, o artintys kūrinį prie mokinio patirties. Man atrodo svarbu kalbėti apie vyrų ir moterų santykius, šeimos dramą, smurtą, asmenybės konfliktą su aplinka, poreikį išreikšti save ir pan. Įdomus Jūsų klausimas: „Kaip pasielgtų dvyliktokas, kuriam aštuoniolika metų, panašioje situacijoje?”. Kokią situaciją turite omenyje? Kokie mokinių savi supratimai Jus nustebino. Parašykite, tai labai įdomu.
    Loreta

  26. Deja, mes ne Anglija… Mes – Lietuva. Mes neturime Šekspyro, bet turime Škėmą… Ir mums iki jų vadovėlių…

  27. Parsivežiau LITERATŪROS vadovėlį iš Anglijos – pusė vadovėlio skirta rašymo darbams, visi pavyzdžiai pateikti lygiais ir su komentarais…

  28. Būtent, vien diskutuotinų temų nuorodų, ar teksto problemų / idėjų aktualizavimo nepakanka. Reikia mokymo samprotauti raštu pateikčių / suformuluotų užduočių atlikčių pavyzdžių…

  29. Reikia VISO kitokio nei dabartinis vadovėlio, vienas skyrius nieko neišgelbės, tiesiog iškris iš sistemos. Aš nespėjau išeiti 1/4 11 kl. vadovėlio, ir tai nuolat viską trumpindavau, perkurdavau, daug dėmesio skyriau rašymui, apie kurį vadovėlyje nėra nė žodžio. Man tai atrodo žaiuru: visur deklaruojama, kad egzaminas tikrina tik tai, ko mokome, o rašymo mokymo nėra nė pėdsako, rašymo, kuris lieka vienintele egzamino užduotimi!

  30. O aš manau, kad mokiniui per daug sudėtingi Šopenhauerio, Turino drobulės ir kt kontekstai. Juk šiais metais interpretuodami Škėmos ištrauką kai kas labai šiuolaikiškai kalbėjo apie pagrindinio personažo lytinius santykius su Elena dėl kūrybos. Todėl manau, kad reikia ieškoti sąsajų su šiandiena, kodėl tas kūrinys tebeskaitomas, kas čia yra tokio amžino ir įdomaus dabar jaunam žmogui. Gal svarbiau atkreipti dėmesį į žmogaus išbandymą ribinėje situacijoje? Kaip pasielgtų dvyliktokas, kuriam aštuoniolika metų, panašioje situacijoje? Žinoma, reikia ir tapatybės, ir santykio su istorija, ir kitų dalykų. Man baisiausia, kad mokinys perskaitęs kūrinį vis tiek jį supranta savaip ir dažnai niekaip nepriima nei vadovėlinių tiesų, nei mokytojo aiškinimo.

  31. Kolegos, nelikime abejingi, siūlykime, juk mums patiems vadovėlis reikalingas…
    Kad nepasimestų interneto platybėse, patalpinau miestelyje pirmuosius siūlymus iš kitos internetinės erdvės(manau, kolegos nesupyks…):

    Petras Gedvilas

    Neturime dar to vadovėlio, negalime nieko konkretaus pasakyti.. Bet visada malonu, kai yra kuo daugiau praktinių užduočių, sąsajų su šiandiena… A. Škėma paprastai mokiniams patinka. Reikia diskusinių temų…

    Loreta Mačianskaitė

    Mažosios serijos vadovėlis išėjo 2003; vadovėlis 11 -12 klase su mano tekstu apei Škėmą – 2004. Nesinaudojate?

    Petras Gedvilas

    Naudojamės, bet dabar tikimės atnaujinimo 😉 Programos juk PAKOREGUOTOS 🙂

    Loreta Mačianskaitė

    Todėl ir klausiu. Noriu atnaujinti šį skyrių, domina mokytojų pageidavimai.

    Regina Dilienė

    Loreta, naujoji programa ir egzaminas, pagal ją parengtas, iš esmės reikalauja dviejų dalykų viename: temos pateikimo ir rėmimosi nurodytu autoriumi. Interpretacijos lieka tik tiek, kiek reikia temai / problemai atskleisti (juk vaikai per egzaminą neturės tekstų!). Dar reikia teminių sąsajų su kitais programiniais autoriais (pvz.,kūrėjo ir kūrybos tema: Antanas Garšva – Liudas Vasaris – Maironio „poeta” etc.). Šiokį tokį temų sąrašą galima rasti naujojoje 11 – 12 kl. programoje, bet šiaip reikia kuo daugiau temų iš autoriaus ištraukti (šeima, jauno žmogaus pasaulis, žmogus ir istorija, išeivija, pasaulis be Dievo…)

    Regina Dilienė

    Dar pamiršau priminti, kad pristatant Škėmos, kaip ir bet kurio autoriaus , biografiją reikia kokių nors detalių, kurias galima „prikergti” prie bet kurios temos rašinio, kur bus privalu remtis Škėmos kūryba ir jos kontekstu. 2013 m. egzaminas būtinai reikalauja tokio konteksto. Beje, 11 kl. vadovėlis šia prasme tikrai nebuvo atnaujintas ir daugelis mokytojų labai nusivylė. Nė vieno rašinio pavyzdžio vadovėlis nepateikė!!! Pažiūrėkite, kokie anglų vadovėliai ir kaip jie moko rašyti rašinius apie Šekspyrą. Tiesiog vadovėlis turi MOKYTI, o ne publikuoti tekstus, deja, jokio mokymo 11 kl. vadovėlyje nebuvo, jokios metodinės sąrangos…

    Loreta Mačianskaitė

    Ačiū, Regina.

    Regina Dilienė

    Tai Jums, Loreta, ačiū. Paprastai leidėjams rūpi ne mokytojų nuomonė, o tik pelnas… Kai rašysite vadovėlio dalį apie Škėmą, pasistenkite palengvinti mokytojo ir mokinio darbą – įdėkite siužeto santrauką, iš atskiros ištraukos analizės išpeškite kuo daugiau temų ir sąsajų su kitais kūriniais. Mes, mokytojai, dar susikuriame taip vadinamus universaliuosius gabalus, bet vadovėliui tai netinka… Pavyzdžiui, kai skaitėme Biliūną, jungėme „Liūdnos pasakos” pasakojimo pradžią su lapės pamoka Mažajam princui, kad net jei išsiskyrimas / netektis graudina, liūdina, viską verta patirti („juk sakiau, – dėl javų spalvos”), Biliūno apysakos pasakotojas žiūri į žmones, kurie gali, skirtingai nei jis, vaikščioti, juoktis, ir vadina juos kaip iš pasakos išėjusiais, nes juk žmogaus laimei tiek nedaug reikia (čia dar pridedame Jurgos Ivanauskaitės laiškus)… Pasakotojas iš novelės „Kliudžiau” irgi savo vienatinį gyvenime šūvį vadina laimingu, nes gauti Pamoką, nors ir labai skaudžią, yra laimė…… Rašau taip smulkiai ne tam, kad pasigirčiau, bet noriu parodyti, koks pragariškas mokytojo darbas pagal naująsias programas ir naująjį 2013 m. egzaminą. Nes pasikeitė viskas, o mokytojams UPC atkišo špygą – nei metodikos, nei turinio, nei paprastų patarimų…

    Regina Dilienė

    Vertindami VBE mes labai daug kalbėjomės apie būsimą kitų metų egzaminą – jei dabar turėdami galimybę rinktis iš bet kokių autorių ar net kitų kultūrinių kontekstų mokiniai to nesugeba, kliedi apie Antikos rašytoją J.Biliūną, parašiusį „Metus, tai ko sulauksime kitais metais, kai norint gauti bent mažiausią teigiamą įvertinimą reikės remtis samprotavime NURODYTU autoriumi ir jo kontekstu! Iki šiol nėra tokio rašinio pavyzdžio – nei gero, nei blogo… Apie literatūrinį rašinį net nekalbu – nebent intelektinis savižudis gali rašyti neturėdamas tekstų po nosimi…

    Loreta Mačianskaitė

    Dėkoju už palaikymą. Tiesą sakant, manau, kad Škėmai dabar mažai šansų patekti į egzaminų autorius. Kiek žinau, kai kas jo net labai nemėgsta ir nesupranta, tačiau daugeliui mokiniui Škėma savas. Galvoju, kokius momentus akcentuoti. Pagal naują programą gal reiktų daugiau dėmesio skirti santykiui su kultūros tradicija, lietuviškumu. Ar apie tai kalbate pamokose?

    Petras Gedvilas

    Manau, kad verta akcentuoti: 1. XX a. žmogaus kančią. Tuo aspektu galima lyginti B. Sruogos „Dievų miškas“, A. Škėmos „Balta drobulė“ ir kt.. 2.Ironiją (ironišką santykį su pasauliu, absurdą). 3. Kūrybos, meilės temą; lyginame su Putino „Altorių šešėly“ ir kt. 4. Gyvenimo prasmės paieškos (meilė, kūryba, tikėjimas)…
    Reikėtų kažko, kas „užkabintų“ mokinius, verstų juos samprotauti, ieškoti… Nemanau, kad kitąmet abiturientai rinksis neaiškųjį literatūrinį rašinį, populiaresnis bus samprotavimas, nesvarbu, kad su nelogišku „saugikliu“ (privalomu autoriumi).Be to, daugelis mokytojų dabar naudoja multimedijas, galima pagalvoti užduočių, kad galėtume pritaikyti IT.

    Vytautas Staugas

    Manau, reikėtų atkreipti dėmesį į ‘Baltos drobulės’ kultūrinį ir socialinį kontekstą – Turino drobulė, Kristus, Šopenhaueris, egzistencializmas, NKVD etc. Konteksto mokiniai dažnai nesuvokia, tiesiog skaito ‘pliką’ istoriją. Iš esmės kaip atskirus dalykus paminėtą kontekstą jie žino, bet nesusieja. Apskritai su asociatyviniu mąstymu problematiška.. Reikėtų kažkaip viską sintezuoti – tekstas+kontekstas…:)

Komentarai Išjungti.