Archyvas

2018.08 archyvas

Pasiūlymai dėl lietuvių kalbos ir literatūros egzamino (nuo 2021 metų)

Kolegos, tikriausiai girdėjote, jog nuo 2021 m. bus keičiamas mūsų egzaminas.

Gal turite pasiūlymų, koks jis galėtų būti (kokios užduotys). Vien rašinys negali būti, kaip supratau, bus ir kita užduotis.

Be to, pagalvokime ir apie kalbėjimą. Būta siūlymų, jog jis taptų egzamino dalimi.

Rašykite, 2021 m. greit,  spaudžia 2 metų terminas. Jei bus politinė valia (o ji, akivaizdu, bus), egzaminas bus pakeistas.

Kategorijos: Kolega kolegai Žymos: ,

Ar artėjanti Mokslo ir žinių diena taps gera pradžia mokytojui?

Artėja rugsėjis… Vis anksčiau pradeda temti, o šilti ir ilgi vasaros vakarai tolsta kaip gražus miražas…

Jau laikas, Mokytojau, praverti mokyklos duris!

Tik kodėl jas praveri nedrąsiai? Argi neturėtum eiti aukštai iškelta galva?

Tai kodėl to nėra?

Netikrumas, vien netikrumas…

Argi netrukus tapsiančios prestižinės profesijos atstovas gali taip jaustis?

Taip, gali.

Klausite, kam turėtume būti už tai dėkingi? Ko gero, dauguma atsakytų, kad, be abejo, Seimui, priėmusiam skubotus įstatymus, įgalinusiam vykdyti reformą, nors jai tinkamai nepasiruošta. Bet ar tai tiesa?

Ar nesame patys prisidėję savo baime ar abejingumu, nemokėjimu pasakyti ,,ne” ar nesugebėjimu tam tikromis aplinkybėmis pasakyti ,,taip”?

Tenka pripažinti, kad valdžios šūvis šįkart buvo taiklus, nes iššauta tada, kai visi pavargo svarstyti ,,šaus ar nešaus”.

Išauta… Ir čia jau kaip mūsų klasiko kūrinyje belieka tik stebėti, kas nutiko… Konvulsijos? O gal dar bus viskas gerai?..

Jono Biliūno novelės ,,Kliudžiau” pasakotojui reikėjo keleto dienų, kad išdrįstų išeiti į lauką, pamatytų savo ,,pergalės” rezultatą ir priimtų svarbų moralinį sprendimą  ,,Tai buvo vienatinis šūvis mano gyvenime”.

Įdomu, ar iššovusieji prisiims moralinę atsakomybę? Juk jau dabar turėtų būti gėda dėl pedagoginėje bendruomenėje tvyrančios įtampos ir netikrumo. Deja, bet žodis ,,gėda” kai kam, matyt, yra tapęs nereikalingu rudimentu…

O štai ir gera žinia: ŠMM atstovai, rengę pedagogų etatinio apmokėjimo projektą, tikina, kad nuo 2019 metų atplauksiantys milijonai į švietimo sistemą viską subalansuos. Mokytojams tereikia būti kantriems ir palaukti. Bet kodėl negalima iškart skirti reikiamų išteklių ir viską subalansuoti? Kodėl bet kokia kaina buvo siekiama išbalansuoti? Gal čia toks naujoviškas, bet liaudies dar nepamirštas metodas: priverdi košės, o kai ją išsrebi, visiems labai palengvėja. Ir niekas neprisimena, kad tos košės buvo galima ir neprisivirti…

Artėja rugsėjis… Nauja pradžia Tau, Mokytojau! Belieka tik palinkėti, kad ta pradžia būtų ne tik nauja, bet ir gera. O tai, ar pradžia bus gera, priklauso ir nuo Tavęs, Mokytojau! Tik Tu, Mokytojau, renkiesi, ar tenkina Tave skubotai pasiūlyta pasirašyti darbo sutartis, tik Tu, Mokytojau, renkiesi, ar palikti valdžiai spręsti, kiek bus dukart du.

Tad, mieli Kolegos, su Jūsų prasmingų, bet valdžios tinkamai neįvertintų darbų pradžia! Būkime stiprūs kartu!

 

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas

LŠDPS konkurso „Mano mokytojas“ laureato Širvintų rajono Musninkų Alfonso Petrulio gimnazijos mokinės Dianos Ražauskaitės pieš., mokytoja Valentina Brazaitienė.

Straipsnio nuoroda:

Ar artėjanti Mokslo ir žinių diena taps gera pradžia mokytojui?

Su lituanistais tariamasi apie 2019 metų brandos egzaminų vertinimą

Nacionaliniame egzaminų centre  vyko susitikimas su lietuvių kalbos ir literatūros valstybinio brandos egzamino (toliau – VBE) kandidatų darbų vertinimo komisijos pirmininke ir vyresniosiomis vertintojomis. Susitikime aptartas 2018 metų vertinimo procesas, planuojamos veiklos, rengiantis 2019 metų brandos egzaminų sesijai.

Atsižvelgiant į tai, kad lietuvių kalbos ir literatūros VBE  kandidatų darbų vertinimas yra vienas sudėtingiausių ir ilgiausiai trunkančių procesų, buvo tartasi, kaip šį procesą daryti efektyvesnį ir užtikrinti vertinimo kokybę.

Lietuvių kalbos ir literatūros VBE vertintojoms buvo pristatyta 2018 metų brandos egzaminų sesijoje fizikos ir informacinių technologijų VBE vertintojų naudota nuotolinio elektroninio vertinimo aplinka. RM Assessment elektroninio vertinimo aplinka leidžia vertintojams koncentruotis į vertinimą, o ne į logistikos detales. Joje automatiškai skaičiuojamos vertintojų žymimos klaidos, skiriami taškai, nereikia skirti laiko lipdukams klijuoti ir taškams perrašyti iš kandidato darbo į vertinimo lapą. Anot lietuvių kalbos ir literatūros VBE kandidatų darbų vertinimo komisijos pirmininkės Daivos Stukienės, „tokia vertinimo aplinka yra intuityviai valdoma, neperkrauta pertekline informacija, turinio aspektus, už kuriuos skiriami ar atimami taškai, mokinių daromas klaidas galima žymėti darbe, o ne darbo paraštėse, kas yra daroma kai vertinamas darbo originalas. Taip pat galima palikti komentarą, kodėl toje vietoje pažymėta klaida.  Automatinis pažymėtų (pavyzdžiui, rašybos, skyrybos ar kitų) klaidų bei skirtų taškų sumos suskaičiavimas taupytų vertintojo darbo laiką. Akivaizdu, kad ši sistema yra nepalyginamai pranašesnė už dabar vertintojų mokymams naudojamą elektroninę aplinką. Išbandžiusių šią aplinką ir įvertinusių jos galimybes vertintojų reakcijos leidžia mąstyti apie vis didesnį minėtos aplinkos panaudojimą vertinant visų mokomųjų dalykų kandidatų darbus“.

2019 metais numatoma, kad dalis lietuvių kalbos ir literatūros VBE kandidatų darbų bus vertinama elektroniniu nuotoliniu būdu. Planuojama, kad tokiu  būdu, dar nepasibaigus ugdymo procesui, į jį galėtų įsitrauktų apie 100 to pageidaujančių patyrusių vertintojų, kurie vertintų vienos rašinio temos darbus. Kitos rašinių dalies vertinimas vyktų tradiciniu būdu, pasibaigus ugdymo procesui, birželio – liepos mėn.

Kaip ir kasmet, su lituanistų bendruomene iki lapkričio 15 d. bus tariamasi dėl egzamino vertinimo kriterijų tikslinimo, 2019 metų pavasarį planuojami vertintojų mokymai, skirti vertinimo kriterijams aptarti ir susipažinti su nuotolinio elektroninio vertinimo sistema.

NEC informacija

Kūrybinio rašymo pratybos

Kolegė Adelė Samuolienė dalijasi patirtimi apie kūrybinį rašymą: Noriu pasidalyti patirtimi apie kūrybinį rašymą. Šį straipsnį pavasarį skelbiau  http://www.svietimonaujienos.lt/kurybinis-rasymas/ Manau, kad tos svetainės kolegos taip dažnai neaplanko kaip Lituanistų miestelio, tad prieš rugsėjį norėčiau pasidalyti dar kartą. Kūrybinio rašymo pratybos

EUPL konkursas: balsuokite už savo mėgstamiausią pasakojimą

Europos Sąjungos literatūros premija švenčia dešimtmetį. Ta proga organizuojamas susitikimų su premijos laimėtojais turas, o taip pat – trumposios prozos konkursas, kuriam savo specialiai sukurtus tekstus galėjo siųsti visi ES literatūros premijos laureatai.

Net trys lietuvių autorės jau buvo įvertintos šia premija: Laura Sintija Černiauskaitė (2009 m., už romaną „Kvėpavimas į marmurą“), Giedra Radvilavičiūtė (2012 m., už esė rinkinį „Šiąnakt  aš miegosiu prie sienos“), Undinė Radzevičiūtė (2015 m., už romaną „Žuvys ir drakonai“).

36 rašytojų iš 26 šalių kūriniai originalo ir anglų kalbomis sudėti į specialų leidinį (European Stories. EUPL winners write Europe), kurį galite atsisiųsti PDF formatu. Kūrinius galima skaityti ir už labiausiai patikusį balsuoti iki spalio 21 d.. Dešimt balsavusių skaitytojų laimės kelionę į Vieną dalyvauti apdovanojimo ceremonijoje lapkričio mėnesį.

Konkurse su kūriniu „Ausis“ dalyvauja rašytoja Giedra Radvilavičiūtė.
Balsuoti galite aktyvavę šią nuorodą:
http://anniversary.euprizeliterature.eu/vote

M. Mikalajūnas. Dantės Aligjierio „Dieviškoji komedija“

Dante_Aligjeris_UPC Dantė, I giesmė_UPC

M. Mikalajūnas. Liaudies daina „Aš atsisakiau savo močiutei“

Aš atsisakiau savo močiutei_UPC

M. Mikalajūnas. P. Cvirkos „Vaikų karas“

Vaikų karas_UPC

A. Lozdienė. Skaitmeniniai ištekliai lituanistui

Skaitmeniniai_istekliai_lituanistui

N. Toleikytė. Gebėjimų suvokti juoką ugdymas 8 klasėje

N. Toleikytė. Gebėjimų suvokti juoką ugdymas 8 klasėje 2018